Laurier snoeien - hoe en wanneer

laurier snoeien

 

Van de laurierkers (Prunus laurocerasus) en Portugese laurier (Prunus lusitanica) is een prachtige wintergroene haag te snoeien. Het grote glanzende blad vormt al snel een dichte groene wand die inkijk en wind tegenhoudt. Wilt u een mooie, dichte en strakke haag? Dan is het aan te raden de laurier twee keer per jaar te snoeien.

Het is ideaal als de laurierhaag aan de onderzijde ongeveer 10 cm breder is dan aan de bovenkant. Zo vangen alle bladeren goed het licht. De laurier kan heel goed tegen snoeien en loopt altijd weer uit, zelfs op het kale hout. Drastisch terugknippen is dus mogelijk bij deze haag.

Wanneer een laurier snoeien?

De beste tijd om de laurier te snoeien is het voorjaar (maart-april) en nog eens in augustus-september. Twee keer per jaar snoeien is nodig om een strakke haag te krijgen. 

De eerste snoeibeurt valt in het voorjaar, net voor de takken uit gaan lopen. U ziet al snel niets meer van de snoeibeurt omdat de nieuwe bladeren de snoeiwonden gaan bedekken. Verwijder in het voorjaar ook dode takken en takken met bruine bladeren. Moeten er dikkere takken verwijderd worden, gebruik dan een zaagje. Wilt u de laurier ver terug knippen, dan is het voorjaar hiervoor het beste moment. 

De tweede snoeibeurt valt in de nazomer. Er zijn weer nieuwe scheuten aan de takken gegroeid. Knip de haag daarom bij in september. Uw laurierhaag gaat dan met een strakke vorm de winter in. In september gaat het meer om bijknippen dan om rigoureuze snoei. 

TIP Mag de haag wat losser groeien, dan kunt u ook kiezen voor één snoeibeurt per jaar. De beste tijd hiervoor is juni. 

Hoe laurier snoeien 

Omdat het blad van de laurierhaag vrij groot is, kunt u de laurier het beste snoeien met een snoeischaar. Zo worden de bladeren niet beschadigd en blijft de hele haag er fraai uitzien. Gebruik altijd een vlijmscherpe snoeischaar en knip vlak boven een blad of een jonge scheut. Probeer zowel aan de bovenkant van de haag als aan de zijkanten een strakke lijn aan te houden en knip alle takken die uitsteken af.

TIP Knip bij een pas geplante haag de bovenste toppen meteen af. Zo stimuleert u een goede vertakking en zal de haag extra mooi dicht worden. Knip een derde van de bovenste toppen af.

Laurierhaag snoeien met heggenschaar

Gaat het om een grote haag, dan kan het snoeien met een snoeischaar veel tijd kosten. U kunt er dan voor kiezen de laurierhaag met een heggenschaar te knippen. Een elektrische (accu)heggenschaar werkt het snelst. Er zijn ook modellen met een verlengde steel (telescopische heggenschaar) zodat hoge hagen eenvoudig te knippen zijn. Is het mogelijk om de haag toch met de snoeischaar te knippen, dan zal de haag er nog mooier uitzien.

TIP Gaat het u om de bloemen van de laurier? Snoei dan één keer in juni, na de bloei. Er worden dan nog nieuwe bloemknoppen gevormd voor volgend jaar.

Laurierkers als struik snoeien

Heeft u geen haag, maar een solitaire struik? Dan hoeft u niet te snoeien. Wilt u wel snoeien, dan doet u dat op dezelfde manier als de haag:

  • niet snoeien - de struik groeit natuurlijk uit en zal in het voorjaar bloeien met witte bloemen. Bijen en vlinders komen hier op af. 
  • één keer snoeien - snoei in juni, na de bloei. Het liefst met de hand zodat u niet te veel bladeren doorknipt. Doorgeknipte bladeren kunnen bruine randjes krijgen. U kunt er ook voor kiezen de onderste takken van de laurier weg te knippen zodat u meer het effect van een meerstammige boom krijgt. 
  • twee keer snoeien - in maart-april en nogmaals in september voor een strakkere struik in bijvoorbeeld een rechte of ronde vorm. 

 

Lees hier meer over planten van een laurierhaag. Bekijk de soorten laurierkers die geschikt zijn als haagplant of ontdek alle Portugese laurier

Tekst en foto: Modeste Herwig

 

Gerelateerde producten

Opmerkingen
Harry Bego
2025-05-09 08:27:28
Ik was gisteren de laurierhaag weer aan het snoeien, er komt een boel stof vanaf. Nooit eerder gezien. Is dat een schimmel? De bladeren zijn ook minder mooi dan normaal. Dank voor uw advies!
Directplant.nl
2025-05-15 07:14:20
Een witte, poederachtige substantie wijst op meeldauw. Zie ook: https://www.directplant.nl/tuintips/plantenziekten-herkennen-en-bestrijden/
Harry
2025-05-16 14:36:08
Het zit vooral aan de onderkant van de bladeren dus naar wat ik lees is het valse meeldauw. Ik ga eerst proberen met azijn. Hartelijk dank!
Barbara
2025-04-28 08:40:25
We willen de rotundifolia haag hoger laten groeien. Hij is jaren dezelfde hoogte geweest. Buren hebben hun haag laten groeien maar je ziet een verschil in 'oude' haag (dicht vertakt) en nieuwe deel (vooral sprieten de hoogte in) Hoe krijgen we de haag dicht vertakt de hoogte in? Groet, Barbara
Directplant.nl
2025-05-01 06:26:03
Laat de haag eerst tot aan de gewenste hoogte groeien. Snoei vervolgens net hieronder. Zo zal de haag na enkele snoeibeurten weer mooi dicht groeien en goed vertakken. Als het hoogte verschil erg groot is, zou u een tussenhoogte kunnen nemen, zodat de vertakkingen gebalanceerd blijven. Op de hoogte waar u snoeit komen weer meer vertakkingen.
Barbara Braiek
2025-05-01 06:34:43
Hartelijk dank voor uw reactie, we gaan het op de door u geadviseerde manier aanpakken!
H van Heijningen
2024-09-23 18:36:47
onze laurierhaag daar krijgen de bladeren een (het lijk wel een ver vronen papier) een raar model ,wat kan ik daar aan doen ?
Directplant.nl
2024-10-03 15:11:51
Mogelijk heeft uw laurierkers last van een schimmelziekte. U zou ons enkele foto's kunnen sturen (via info@directplant.nl).
John
2024-08-16 06:37:05
Sinds mei woon ik op een plek waar de laurierstruiken jaren niet zijn gesnoeid. Het zijn nu metershoge bomen geworden die ver boven de dakgoten uitsteken. Onderaan zit geen blad meer, enkel vuistdikke takken. Uit ervaring weet ik dat laurier ook na drastische snoei weer uitloopt maar gebeurt dat ook in dit geval, als er na het zagen enkel manshoge kale takken en stammen staan? En zo ja, kan dat nu nog of beter wachten tot maart?
Directplant.nl
2024-08-20 13:55:01
Laurierkers kan flink teruggesnoeid worden. Dit kan het beste in het voorjaar. Meestal (maar niet altijd) zullen ze weer uitlopen. Hoe harder teruggesnoeid wordt, hoe langer het duurt voordat ze weer gaan uitlopen.
Marco
2024-06-24 17:49:59
Kun je een laurier snoeien bij een temperatuur rond 25 graden?
Directplant.nl
2024-06-26 12:36:29
Het is niet aan te raden om te snoeien bij hoge temperaturen. Wij raden aan om nog even af te wachten. Geef na het snoeien ook ruim voldoende water.
Michiel
2024-03-15 10:11:04
Wanneer ik onze laurierhaag aan de bovenzijde en de schaduwzijde flink snoei, maar aan de zonzijde niet zodat deze groen blijft, hoe groot is de kans dat deze aan de schaduwzijde weer goed uitloopt? We willen de schaduwzijde flink terugdringen vanwege de breedte van de heg. Tegelijkertijd willen we niet het hele voorjaar bij de buren in de tuin kijken en vice versa. Op dit moment is de bovenzijde al flink gesnoeid, de zijkanten zijn licht gesnoeid. Voorkeur gaat uit naar het snoeien van de schaduwzijde zodat de buren wat meer ruimte krijgen in de tuin.
Directplant.nl
2024-03-19 11:01:50
Het sterk snoeien aan de schaduwzijde kan voor problemen zorgen. Als u veel blad aan de zonzijde laat zitten, is het de vraag of de schaduwzijde nog wel zon krijgt. De groei zal dan veel langzamer zijn, of mogelijk zelfs uitblijven. Hagen zijn vaak aan de zonzijde voller. Het toppen van de haag is overigens wel de beste manier om onderaan voor meer groen te zorgen.
Lidia
2023-06-07 14:21:48
Moet je een paplaurier ook aan de binnenkant snoeien?
Directplant
2023-06-08 07:36:46
U snoeit de buitenkant - bovenop en de zijkanten. Ziet u dode takken dan kunt u die natuurlijk weg knippen.
Hofman
2023-05-20 23:03:46
Kan ik laurier direct snoeien als ik hem overgeplaatst heb?
Directplant
2023-05-22 13:24:30
U kunt snoeien na het verplanten.
Janny Heijink
2023-05-19 12:33:41
Ik heb een Portugese laurier kan je het blad gebruiken in je eten
Directplant
2023-05-20 16:07:09
Nee! De portugese laurierkers is absoluut niet eetbaar. De laurierblaadjes die in de keuken gebruikt worden, zijn van de echte laurier: Laurus nobilis.
Erik
2023-04-30 13:19:23
Wij hebben twee jaar geleden een Portugese laurierhaag geplant. Mag je deze nu (begin mei) nog snoeien? Eerste nieuwe toppen en blaadjes groeien namelijk al.
Directplant
2023-05-03 11:57:33
U kunt tussen maart/april en augustus/september snoeien. Dat kan ook begin mei. U kunt ook tot half juni wachten en dan snoeien. Dan heeft u nu bloei en na 21 juni groeit de haag minder hard uit, waardoor u misschien in de nazomer niet weer hoeft te snoeien.
Petra de Bruin
2023-04-21 20:19:16
Mijn vraag: Wij hebben in januari de laurier Prunus laurocerasus 'Caucasica' als Haag geplant. 40-60cm hoogte. Er is nogal diversiteit in hoogte. We hebben de haag nog niet getopt. We wensen wel een haag die mooi dicht groeit en hij moet nog behoorlijk in hoogte groeien. Wat raadt u aan met snoeien? Hartelijke groet Petra
Directplant
2023-04-24 09:29:31
U kunt de haagplanten allemaal op gelijke hoogte snoeien. Door het snoeien, zal de haag nieuwe uitlopers onder het snoeipunt maken waardoor deze goed vertakt. Dat betekent een dichte, volle haag. Knip ook de takken aan de zijkant bij.
Jan Nijboer
2023-04-13 08:52:21
Onze laurierboom is bijna 5 meter hoog, nogal uit de hand gelopen. Bloeit nu, midden april, fantastisch. Wil na de bloei laten snoeien. Kan er 2 meter af zonder grote schade?
Directplant
2023-04-14 14:19:03
Op zich kan een laurierkers drastische snoei verdragen. Wel daarna goed verzorgen met meststoffen en eventueel water geven - de laurier gaat hard aan het werk om weer te herstellen.
JENNY
2022-05-18 14:21:21
VRAAG OVER EEN BREDE LAURIERHAAG, IK HEB 30 JAAR GELEDEN EEN LAURIERHAAG GEPLANT DE BUREN WILLEN EEN SCHUTTING, ZE HOUUDEN HEM NIET BIJ DUS BIJ DE BUREN IS DEZE BREDER. KAN JE EEN LAURIERHAAG DUSDANIG SMALLER MAKEN ZODAT ER EEN SCHUTTING TEGEN AAN KAN OF ZAL DE HAAG DE SCHUTTING OMVER DUWEN? GRAAG UW REACTIE DANK U WEL
Directplant
2022-05-20 08:14:25
Een laurier kan drastisch gesnoeid worden. Voor de haag zelf is het dus niet erg. Als er een schutting aan één zijde komt zal hij waarschijnlijk aan die kant niet groeien door een gebrek aan licht en ruimte.
Veerle
2021-09-27 07:10:55
Beste, ik overweeg om de Laurier 'Genolia' als haag te planten in mijn tuin maar ik lees dat hij geen natte omstandigheden verdraagt. Onze tuin bestaat uit vrij zware aarde en bij regenval zoals deze zomer kan onze tuin toch een paar dagen 'zompig' zijn. Raadt u het dan af om voor deze haagsoort te kiezen? Hoeveel struiken raadt u aan per lopende meter want ik begrijp niet goed waarom er bij kleine plantjes soms gesproken wordt van 5 en bij grotere maar van 3 à 4. Alvast bedankt!
Directplant
2021-09-29 15:12:36
Als u de laurierkers goed aanplant (https://www.directplant.nl/tuintips/laurier-planten/) in een ruim plantgat met een bodemverbeteraar dan heeft u al een heel groot deel van het probleem opgelost. Op zich kan laurier wel wat hebben, ook enigszins vochtige grond zolang deze maar niet voortdurend nat is. Hoe groter de maat, hoe minder planten u per strekkende meter nodig heeft. Wij verkopen de maat 60/80 en 80/100 cm, hier kunt u 4 per meter van aanplanten - https://www.directplant.nl/laurier-prunus-laurocerasus-genolia.html
Wesley
2021-07-13 20:46:04
Begin dit jaar heb ik laurier geplant en tevens al een beetje bij gesnoeid. Echter groeien ze nu erg snel in de breedte en wordt het looppad naast onze tuin erg smal. Kan ik het in juli ook nog een keer snoeien, n vervolgens in het najaar nog een keer mocht dat nodig zijn??
Directplant
2021-07-14 13:52:15
Natuurlijk! U kunt een haag van laurierkers zo vaak snoeien als u wilt tussen april en september.
sylvia
2021-06-29 07:45:10
Onze laurierkers vertoont 2 ziektes: hagelschot en meeldauw (?). Zal de volgende maatregel kunnen helpen: in maart/ april de struik geheel kaalknippen?
Directplant
2021-07-01 14:38:12
Onze collega's bij Appeltern hebben hier een mooi artikel over geschreven: https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinieren/hagelschot_en_krullend_blad_in_laurierkers Snoeien is een goed idee, maar kijk of helemaal kort snoeien wel nodig is.
Maria
2021-04-26 07:11:04
Onze buren hebben een dikke laurierhaag en die zat altijd voor een deel achter de schutting die aan onze kant van de erfafscheiding stond. Nu hebben we de bovenste helft van de schutting verwijderd om meer groen in de tuin te krijgen, maar nu zitten we eigenlijk tegen kale stammen aan te kijken. Is er een kant dat dat hout, dat nu weer licht genoeg krijgt, ook nog blad kan vormen?
Directplant
2021-04-26 08:19:20
Als zij de haag snoeien en hij gaat weer uitlopen, dan is er kans dat er ook takken op het deel komen dat altijd in de schaduw lag, en nu zonlicht krijgt. Even afwachten dus.
Bergschenhoek
2021-04-03 07:03:43
Een aantal weken geleden een achttal Laurier Novita tegen de schuur aangeplant. Twee van de acht planten hebben verdoorde / droge bladeren maar de takken zijn wel levend (groene binnenzijde). Is het verstandig om de laurier nu te snoeien tot iets boven het maaiveld? Of gaan deze bladeren loslaten en komen er dan nieuwe frisse bladeren terug? Graag uw advies in deze.
Directplant
2021-04-03 15:37:15
Hou ze even in de gaten. Als ze in goede grond (verbeterd met bijv. Vivimus, potgrond of compost) zijn aangeplant en u geeft ze water dan zouden ze niet zo snel moeten verdrogen. De dode bladeren zullen afvallen. Ik zou ze nu normaal snoeien (maaiveld klinkt wel erg rigoureus, ook voor de haagplanten die het wel goed doen). Even aankijken hoe ze reageren en of ze weer uitlopen. Gebeurt er niets dan kan het zijn dat ze niet zijn aangeslagen, dan kunt u - als u ze bij ons heeft gekocht - nog gebruik maken van uw garantie. Meer info: https://www.directplant.nl/klantenservice/garantie
Tinntinn
2021-03-07 19:24:41
Hoe lang blijven hagen van Portugese laurier mooi? We hebben vernomen dat de struiken na een tiental jaar hun beste tijd gehad hebben, maar vinden hierover maar weinig informatie
Directplant
2021-03-08 11:12:12
Door het snoeien verjongt u de Portugese laurier. Hierdoor is deze lang mooi. Na 10 jaar zou u kunnen zeggen dat de struik volwassen is, maar dan is hij zeker niet meteen aan zijn levenseinde. Door snoeien, voeden en het geven van water bij droogte, houdt u de Prunus lusitanica lang mooi.
HM Hazelbag
2021-01-19 11:21:58
laurierhaag in 2016 geplant, doet het zeer wisselend in m'n tuin. Is bijna geheel langs een slootje aangeplant. Sommige stukken zijn prachtig, andere stukken vormen nauwelijks blad, groeien alleen aan de top, enkele struiken zijn zelfs dood. We zitten op zandgrond, zand onder een laagje aarde. Ligt dit aan de grond? misschien te dicht bij de sloot?
Directplant
2021-01-19 15:44:53
Op zich is een laurierkers niet heel kritisch qua grondsoort. Misschien is het vochtgehalte van de grond heel wisselend? Zandgrond houdt slecht vocht vast, terwijl de sloot weer voor (veel) water kan zorgen. De slechte struiken zou u kunnen snoeien om te kijken of ze nog lager gaan uitgroeien, de dode exemplaren kunt u vervangen. Bij het (opnieuw) aanplanten is het een idee om de grond goed te verbeteren met Vivimus, zodat deze beter vocht vasthoudt. Hier zit ook voeding in. Om beter te weten wat de conditie van de grond is, zou u ook naast de struiken een kuiltje kunnen graven om te zien hoe vochtig of droog de grond is. Succes!
Jan
2021-01-06 16:34:38
Mijn Genolia haag is voor het laatst in juni vorig jaar gesnoeid en is nu toch te breed. Er zitten nu kleine knopjes in. Kan het kwaad als de haag nu gesnoeid wordt, of beter in maart. Graag uw advies
Directplant
2021-01-08 13:08:49
In verband met kans op vorst, zou ik wachten met het snoeien van uw haag tot maart. De snoeiwonden kunnen vorstschade oplopen.
Hannie Pieters
2021-01-05 18:59:21
Goede dag Onze tuinman wil nu onze laurie haag knippen kan dat??
Directplant
2021-01-06 15:57:31
Hier leest u meer over het snoeien van een laurier: https://www.directplant.nl/tuintips/laurier-snoeien/ Persoonlijk zou ik niet nu snoeien, de kans op vorst is nu wel groot.
Tino
2020-11-01 16:34:53
Kunt u mij een advies geven waar ik onze laurierhaag het best mee kan bemesten, waarmee, wanneer en hoe vaak? Kan het ook met gedroogde koemestkorrels?
Directplant
2020-11-02 13:59:24
Strooi nu voor de winter een laagje compost rond de voet (dat hoeft niet als u in september al heeft gevoed na het snoeien). In maart-april kunt u na het snoeien organische mest strooien - koemestkorrels zijn prima. U strooit gewoon wat langs beide zijden van de haag. Herhaal dat eventueel nogmaals in de zomer rond juni. Na het voeden water geven. De hoeveelheden staan ook op de verpakking. Dan weer in september na het snoeien, etc.
Maarten
2020-06-17 18:23:51
Beste, ik heb in maart een haag van 2 meter hoog en ruim 1 meter breed verplaatst. Nu is deze struik nogal dor aan het worden. Andere struiken hebben nergens last van, maar zijn ook kleiner. Gaat de grote struik nog groeien of moet ik hem helemaal terug snoeien en kijken of hij uitschiet? Of gewoon een seizoen afwachten?
Directplant
2020-06-17 18:23:51
Heeft hij na het verplanten genoeg water gekregen? Het verplanten van zo'n grote struik vraagt meestal wat voorbereiding, zodat haarwortels zich kunnen herstellen. Als de kluit krap is uitgestoken en de wortels zijn beschadigd, kan de struik sowieso minder water opnemen. Terugsnoeien is dan een mogelijkheid, dan heeft hij ook minder water nodig.
Ilse Geerardyn
2020-06-01 09:40:11
Kan men zowel in voorjaar als najaar een laurierhaag drastisch snoeien?
Directplant
2020-06-01 09:40:11
Het voorjaar is een beter moment, dan kan de haag zich nog goed herstellen. In de herfst gaat de plant in rust waardoor u de hele winter tegen kale takken aan kijkt.
Stefanie Waarsing
2020-05-31 15:42:09
Ik heb dit voorjaar aangeplant, moet ik de hoge toppen nu nog snoeien zodat deze toppen breder uit groeien?
Directplant
2020-05-31 15:42:09
Dat kunt u nu prima doen. Door het snoeien wordt uw haag voller.
Thea
2020-05-27 09:39:02
De uiteinden van de bladeren geven bruine randen komt dat door sproeien in de zon
Directplant
2020-05-27 09:39:02
Water geven kunt u het beste 's avonds doen, dan is de zon niet meer zo fel en verdampt er minder. Meer tips over water geven: https://www.directplant.nl/tuintips/water-geven/ U kunt controleren of u voldoende water geeft door een kuiltje naast de kluit te graven. Voldoende water betekent dat de grond licht vochtig mag zijn, maar niet uitgedroogd of nat. Door onregelmatig, te veel of te weinig water geven, kan er ook verkleuring van blad optreden.
Rosi
2020-05-15 21:57:11
Kun je de prunus caucasica nog in mei drastisch snoeien? Ik heb ze in de tuin staan, doen het goed, maar aan de stam zitten haast geen bladeren, bovenaan zitten allemaal takken en ook bladeren.
Directplant
2020-05-15 21:57:11
U kunt ook in mei snoeien en kijken of het nogmaals nodig is later in het jaar. Anders houdt u het bij een snoeibeurt dit jaar.
Cees Gerrritsen
2020-04-25 10:55:17
Portugese Laurier 2 jaar geleden als haag aangelegd , vertoond veel gele blaadjes is dit droogte? of is dit normaal?
Guest
2020-04-25 10:55:17
Dat kan heel goed door droogte komen. Het is op het moment erg droog. Hier vindt u meer oorzaken van geel blad: https://www.directplant.nl/tuintips/gebreksverschijnselen-planten-met-voedingsproblemen

Plaats een nieuwe reactie

Scroll to top