Beukenhaag snoeien - hoe en wanneer

Een beukenhaag snoeien kan twee keer per jaar: eind mei tot half juni en nogmaals rond september. Door regelmatig snoeien kunt u van de beuk een strakke hoge of middelhoge haag maken. Lees hier tips voor het snoeien van uw beukenhaag.

De beuk is een van de mooiste bomen uit onze bossen en ook een van de mooiste hagen voor de tuin. Door snoeien kan deze sterke boom tot een dichte, strak geschoren haag gevormd worden. Beukenhagen zijn heel gemakkelijk te kweken en verdragen zelfs vrij veel schaduw. Een beukenhaag is niet wintergroen, maar na een goudgele herfstverkleuring blijft het roestbruine blad de hele winter aan de takken zitten. Zo geeft een beukenhaag ook in de winter nog veel effect in de tuin en is deze levende wand nog bijna helemaal gesloten. In het voorjaar zijn de takken al snel weer bedekt met frisgroen blad. 

Wanneer beukenhaag snoeien

De periode eind mei tot half juni is een goede tijd om een beukenhaag te knippen, de haag blijft dan mooi dicht en compact. De meeste heesters lopen na de langste dag (21 juni) nog een keer uit. Door dit zogenaamde ‘Johannislot’ worden de kale plekjes in de haag na het knippen mooi opgevuld. Knip dus het liefst voor de langste dag. Een tweede knipbeurt volgt in de nazomer of begin herfst (september).

Door de laatste keer einde zomer, begin herfst te snoeien, kunnen de snijvlakken nog helen voordat het gaat vriezen. De groeikracht is na de tweede knipbeurt niet groot, waardoor de haag netjes de winter in gaat. Snoei sowieso niet wanneer het vriest.  

 

Haagplanten bemesten na het snoeien

Hoe snoeit u een beukenhaag

  • Knip liever niet in de volle zon, het blad kan dan ‘verbranden’ en bruin worden.
  • Door van onder naar boven te knippen valt het knipsel gemakkelijk op de grond. Legt u een zeil voor de haag dan is het afgeknipte blad eenvoudig op te vangen.
  • Hagen worden vaak taps gesnoeid – aan de onderzijde zijn ze iets breder, dan aan de bovenzijde – zo krijgen ze ook aan de onderkant voldoende licht. Op een lichte plek kunt u ze ook gewoon recht knippen.
  • Span een horizontaal draad als u het lastig vindt om de bovenzijde recht te snoeien. Met een waterpas meet u of de draad goed hangt.
  • Een stok aan weerszijde of meerdere bamboestokken langs de lange zijden kunnen helpen in het verticale vlak te snoeien.
  • Snoei de takken terug tot de gewenste hoogte, net boven een knop. Vanuit zo’n knop – een verdikking in de tak – zal weer een nieuwe scheut groeien.
  • Laat een haag liever niet al te hoog groeien, het is handig als u zonder trap de bovenkant nog kunt knippen.
  • Bij een zeer hoge haag is een verlengde motorheggenschaar praktisch.

Bekijk hier een video over het snoeien van een haag

Fagus sylvatica sterk terug snoeien

Is een beukenhaag te hoog of te breed geworden? Of heeft u een verwaarloosde beuk die u wilt snoeien? U kunt de haag dan sterk terug snoeien. Gebruik een handzaagje voor dikke takken. Een goede tijd hiervoor is het voorjaar. Al snel zullen er weer nieuwe scheutjes verschijnen op de kale takken. Geef na de snoeibeurt mest en strooi een laag compost aan de voet van de haag. 

TIP Het kan voorkomen dat de bast van een beuk door rigoureus snoeien opeens aan zonlicht wordt blootgesteld. Dit kan zonnebrand veroorzaken. Om die reden zie je soms dat deze stammen worden omwikkeld met jute.   

Elektrisch of met de hand een haag snoeien

Moet een beukenhaag nu met de hand geknipt worden of elektrisch? Veel mensen knippen graag met de hand. Het lawaai, het gesleep met kabels en werken met een zwaar apparaat is niet zo prettig. Tegenwoordig zijn er gelukkig heel lichte elektrische heggenscharen met accu waar prettig mee te werken is. Het blijft persoonlijk, maar probeer het in ieder geval allebei eens.

Zorg in ieder geval voor zeer scherp gereedschap en gebruik regelmatig wat olie of smeermiddel in een spuitbus om het mechanisme van de heggenschaar soepel te houden, dat knipt een stuk lichter. Het is aan te raden bij een elektrische heggenschaar of motorheggenschaar een veiligheidsbril en handschoenen te dragen. Let er altijd op dat het snoer niet in de weg kan hangen.

TIP Kijk voordat u de schaar in de beukenhaag of haagbeuk zet even of er geen nestelende vogels in zitten. 

 

Beukenhaag snoeien

Beukenhaag met een heggenschaar snoeien.

Beukenhaag of haagbeuk

In tegenstelling tot de beukenhaag (Fagus sylvatica) laat de haagbeuk (Carpinus betulus) het blad vallen in de winter. Een Carpinus betulus krijgt in het voorjaar sneller groen blad, dat meer gekarteld is, en doet het beter in zware (klei)grond dan de Fagus sylvatica. Zowel de Fagus sylvatica als Carpinus betulus zijn inheems in Nederland.

TIP Het snoeien van een haagbeuk en beukenhaag gaat op dezelfde manier.  

Lees hier meer over het kiezen van een haag * het snoeien en verzorgen van een haag.

Tekst en fotografie: Modeste Herwig

 

Gerelateerde producten
  1. Beukenboom (Fagus sylvatica)
    Beukenboom (Fagus sylvatica)
    Waardering:
    98%
    Vanaf € 63,00
  2. Beukenhaag (Fagus sylvatica)
    Beukenhaag (Fagus sylvatica)
    Waardering:
    87%
    Vanaf € 1,00

Opmerkingen
Dorus
2025-12-12 02:18:59
We hebben afgelopen week een aantal dode planten vervangen van een beukenhaag die er 2 jaar instaat. Deze nieuwe planten zijn veel hoger dan de heg die er al stond. Kan ik ze meteen na het planten meteen op hoogte snoeien of moet ik hiermee wachten?
Directplant.nl
2026-01-06 12:57:05
U kunt de beukenhaag direct na aanplant op de gewenste hoogte snoeien. Hierdoor zullen ze ook sneller voller worden.
Liz
2025-10-08 07:25:18
De tuinman heeft zonder overleg mijn beukenhaag drastisch ingekort. Dit heb ik helemaal niet gewild, omdat de haag als zonwering dient. Kan de haag weer zo hoog worden als ie was? Zo ja, hoeveel hoger groeit een beukenhaag ongeveer per jaar?
Directplant.nl
2025-10-14 15:07:39
Uw beukenhaag zal volgend jaar weer hoogte maken (wellicht zelfs dezelfde hoogte behalen). Toch kan de hoogtegroei minder zijn, omdat het toppen met name ook breedtegroei stimuleert. U kunt desgewenst in het voorjaar de zijkanten bijsnoeien, om weer meer hoogtegroei te stimuleren.
Arie van Leeuwen
2025-07-06 10:03:11
Onze beukenhaag van 7 jaar oud en ca 1,8 meter hoog leek uit te lopen ( nieuwe blaadjes ), maar nu zijn binnenin de heg vrijwel alle nieuwe blaadjes dood gegaan en zitten er kale plekken in de heg. Er lijken wel weer wat nieuwe blaadjes te komen maar weinig ( er zitten op dit moment bij de kale plekken nog oude blaadjes van vorig jaar ). Enig idee wat ik hieraan nog kan doen? Ik geef de heg soms water en bemest met koekorrels. Maar voor mij is onduidelijk of ik nu wel of geen water moet geven ( teveel is ook weer niet goed )
Directplant.nl
2025-08-21 11:18:09
Het gebeurt vaker dat de bladeren binnen in de heg dor of bruin worden. Normaliter zitten er aan de buitenkant voldoende bladeren om een dicht geheel te houden. Mogelijk heeft uw haag wat extra water en of voeding nodig om weer goed dicht te groeien.
Henk Kelder
2024-06-20 12:24:45
ik heb een beukenhaag van plus minus 80 cm breed. Kan ik hem terug snoeien naar plm 30 cm loop die dan wel weer uit. En wat is de beste tijt daar voor.
Directplant.nl
2024-06-26 12:35:36
Dit is een grote stap terug. U bent dan eigenlijk de haagplanten aan het verjongen. Wij zouden dit doen in het voorjaar. Hoe dikker de af te snoeien takken, hoe langer het duurt voordat de haag weer goed uitloopt. Beukenhaag kan echter wel weer opnieuw uitlopen van kaal hout.
Tom
2024-03-02 16:20:51
Tegen onze fagus haag staat onderaan een buxushaag van ongeveer 25cm hoog. We willen deze buxus graag wegdoen, maar dan is de beuk onderaan kaal. Kan ik dan best nu de beuk fel terugsnoeien? Of krijg ik onderaan nooit nog blad? Wat is jullie advies?
Directplant.nl
2024-03-05 09:26:24
Als u de Buxus verwijderd, dan zal inderdaad vaak zichtbaar zijn dat de haag onderaan wat kaal geworden is. Als u de haag terugsnoeit, dan stimuleert dit extra vertakkingen onderaan. De haag wordt zo weer dichter. Doet u dit niet, dan zal het lang kunnen duren, voordat dit oplost.
Wesley
2023-04-11 04:16:08
U zegt vaak in uw reacties dat snoeien best in mei tot half juni moet gedaan worden. Dat klopt voor het scheren vd haag. Maar een rigoureuze snoei waarbij de haag een heel stuk korter gezet wordt, doe ik als tuinaannemer altijd in de latere wintermaanden of vroege lente (februari en maart), wel als het niet regent of vriest om schade en evt ziekte zo goed mogelijk uit te sluiten. De fagus is dan nog in winterslaap en lijkt mij bij het ontwaken juist minder energieverlies te lijden dan hem te doen afzien eens hij wakker is. Ik bemest na de snoeibeurt wel altijd bij met extra kalium en magnesium, en volgens mijn ervaring herstelt de haag zich prima in het voorjaar met stevig blad en diepgroene kleur. Als ik hem later dan half maart extreem inkort, gaat hij juist meer jonge scheuten geven en gevoeliger zijn voor verbranding en wolluis door veel frisgroen en malser blad aan te maken. Ook is een te stikstofrijke meststof af te raden, wegens te groot en eerder zwakker loof. In vorm scheren doe ik wel altijd vanaf half mei op een bewolkte dag tot vlak voor de langste dag owv het Johannesslot. Ook weet ik uit ervaring dat een fagus nooit dieper dan twee slapende ogen vd hoofdstam mag ingekort worden, want anders zal daar niks meer groeien. Eén oog is te precair mocht het toch nog ernstig vriezen vlak na het inkorten. Ik ben het dus niet eens met de bewering dat een fagus beter extreem ingekort wordt vanaf april / mei. De haag zal er niet van sterven, maar hij zal wel veel gestresseerder reageren en bij warm weer veel meer beukenwolluis aantrekken. Best is en blijft volgens mij februari. En ook in fasen, met eerst de bovenkant, dan een jaar later de schaduwkant en tenslotte de zonnekant om de regel van max 30% snoei per beurt te respecteren. Mvg, uit liefde voor het vak.
Pieter
2023-04-03 08:34:18
Hallo, kan ik mijn beukenhaag NU (3 April) nog snoeien? Er zijn nog geen nieuwe bladeren... of is dat schadelijk voor de planten? Erg bedankt! -pieter.
Directplant
2023-04-03 15:14:27
U kunt zelfs beter nog even wachten tot mei, half juni. Wilt u nu snoeien, dan kunnen de gesnoeide takken nog vorstschade oplopen. Of de haag loopt zo hard uit dat u in juni wéér moet snoeien. Maar nu snoeien is beter dan niet snoeien, en als de haag er echt vreselijk uit ziet, dan kunt u nu alvast een deel snoeien en eventueel later nog bijknippen. Succes!
Johan Descheemacker
2022-11-03 11:50:50
Hallo, ik heb net mijn rode beukenhaag aangeplant ( 3 november) bij de boomkwekerij hadden ze mij aangeraden om deze direct na het planten te toppen. Maar er staan nog knoppen op, is dat dan aan te raden om dit te doen of maakt dat niet uit ? bedankt voo de reactie !
Directplant
2022-11-04 16:29:42
U kunt de beuken na aanplant inderdaad het beste toppen (tot zo'n 1/3e). Zo stimuleert u bossigere groei en dus meer vertakkingen onderaan en meer blad. U krijgt zo een dichtere haag.
Corinne
2022-09-23 14:20:02
Wij hebben vandaag (23 september) twee nieuwe breukjes geplant in een lege plek in de heg.Ze blijken iets hoger te zijn dan de andere beukjes. Kan ik ze meteen wat lager snoeien of moet ik nog even wachten?
Directplant
2022-09-27 07:54:56
U kunt de nieuwe planten gelijk toppen (snoeien). Eventueel kunt ook ook de hele haag licht toppen, zodat ze mooi gelijk opgaan en op hetzelfde punt verder vertakken.
henkes
2022-06-09 12:59:15
heb een 200 meters lange beuken haag, wil maar een keer per jaar knippen wat is de beste tijd hiervoor
Directplant
2022-06-09 15:53:14
Deze maand, rond 21 juni. Meer informatie: https://www.directplant.nl/tuintips/haag-knippen/
rembert goossens
2022-04-11 07:58:13
ik heb een jonge haagbeuk van 2 jaar die nog volop aan het schieten is en ongeveer 1m20 hoog is maar nog heel dun ...overal staan botjes op... Mag ik deze bijsnoeien? Zo ja...hoe en wanneer
Directplant
2022-04-11 08:31:52
Snoeien doet groeien. Door het snoeien wordt de beukenhaag voller. U snoeit in mei. Hier leest u daar meer over: https://www.directplant.nl/tuintips/beukenhaag-snoeien/
Robin
2022-03-25 12:57:51
Hallo, 1) ik heb een bestaande haagbeuk (carpinus) in enkele rij staan ca. 1,50 meter hoog (15 jaar oud) Aan de achterkant daarvan ga ik dit weekend 2 rijen bijplaatsen. De bedoeling is om hiervan een ‘wolkenslinger’ te snoeien met een hoogte ca. 80-90 cm en 1 meter breed. dus de bestaande zou ik naar ca. 50 cm moeten terugsnoeien. Kan dat nu ? 2) zelfde wolk wil ik.met beukenhaag (fagus) maar die wordt nu nieuw aangeplant.. kan ik daar direct de koppen uitknippen om vertakking te krijgen, of wacht ik best tot mei ? Dank je wel !
Directplant
2022-03-25 14:59:17
De haagbeuk (Carpinus) nu flink snoeien: dat kan. Normaal gesproken snoeit u in mei omdat de kans op nachtvorst en schade aan de snoeiwonden dan heel klein is. Maar de Carpinus is een sterke haagplant en mocht u lelijke uiteinden aan takken hebben, dan kunt u altijd in mei/juni nog een beetje bijknippen. Na het aanplanten meteen inkorten: dat raden we bij jonge struiken zelfs aan, dus zeker doen om vertakking te bevorderen.
Robin
2022-03-25 15:04:24
Dank je wel ! Ik twijfelde, vooral voor de jonge aanplant van de Fagus, gezien het toch wel gaat om de top die er uit moet. Maar ik wil idd een brede vertakking en niet zozeer de hoogte in.
Rita
2022-02-28 07:02:03
Goedemorgen, u zegt steeds “ in het voorjaar “ . Het is 1 maart, kan ik de beukenhaag 1 meter korter maken nu ? Het is mooi weer en s’nachts rond vriespunt. Alvast hartelijk dank, Rita
Directplant
2022-02-28 13:44:58
Het is nu nog erg vroeg om zo rigoureus te snoeien. Bij nachtvorst kan de beukenhaag beschadigen. De periode eind mei tot half juni is een goede tijd om een beukenhaag te knippen, de haag blijft dan mooi dicht en compact. Na half mei is de kans op nachtvorst klein. De meeste heesters lopen na de langste dag (21 juni) nog een keer uit. Door dit zogenaamde ‘Johannislot’ worden de kale plekjes in de haag na het knippen mooi opgevuld. Knip dus het liefst voor de langste dag. Een tweede knipbeurt volgt in de herfst (september).
Loes
2024-06-10 19:02:21
Wat is het beste moment om de haagbeuk in hoogte en breedte een stuk (15-20 cm) lager en en dunner te maken?
Directplant.nl
2024-06-13 13:35:19
Dit kan prima tijdens het groeiseizoen. Haagbeuk laat zich goed snoeien.
Directplant.nl
2024-06-13 13:36:30
Overigens is haagbeuk niet hetzelfde als beukenhaag (hoewel die ook nu prima gesnoeid kan worden). Haagbeuk is Carpinus betulus en is bladverliezend. Beukenhaag is Fagus sylvatica en is bladhoudend.
Minne Erwin
2022-02-15 19:30:46
Ik moet een put maken voor de beukenhaag. Daar lopen wortels verder door in het gras. Mogen deze afgeknipt worden om gemakkelijk het gat te maken
Directplant
2022-02-16 16:07:17
Als het maar een deel van de wortels is, kan het. Let op dat de haagplant dan minder water kan opnemen doordat hij minder wortels heeft. Eventueel bij droogte wat extra water geven. Na het snoeien (voorjaar) meststoffen geven.
Sjef Claassen
2022-02-14 15:22:59
Mijn beukenhaag is ongeveer 2 m hoog, maar de onderste 40 cm van de stammen (dia 5-6 cm) is kaal. Kun je hier nog blaadjes aan krijgen?
Directplant
2022-02-15 13:32:21
Dat is lastig. Alleen als u heel rigoureus uw beukenhaag snoeit, zullen er onderaan wellicht nog nieuwe uitlopers groeien. U kunt de haag opknappen door er kleine nieuwe haagplanten voor te planten of het gat te camoufleren met andere planten. Tips: https://www.directplant.nl/tuintips/kale-haag/
Wendy Houtkamp
2021-10-27 14:40:28
Ik ben vergeten de beukenhaag te snoeien. Kan ik dat nu nog doen?
Directplant
2021-10-27 14:42:37
U kunt de beukenhaag in oktober nog wel snoeien. Het is op dit moment nog redelijk warm. Het gaat erom dat na het snoeien het niet direct gaat vriezen. De snoeiwonden kunnen dan eerst nog 'genezen'. Wacht dus niet te lang.
Yoshua
2021-10-10 07:49:12
Goedemorgen, Twee jaar geleden is er bij ons een beukenhaag gepland. Nu heb ik zoveel verschillende verhalen gelezen over het snoeien. De situatie bij ons is, dat de haag over meer dan 100 meter gepland is. Hij moet zo snel mogelijk zo hoog mogelijk worden en qua dichtheid mag dat later komen. Nu heb ik vorig jaar ergens gelezen dat als je wilt dat de beukenhaag snel de hoogte ingroeit je alle zijtakken moet snoeien. Zo gezegd zo gedaan en idd er zijn er veel doorgeschoten. Dit jaar weer begonnen daaraan, ik heb net 10 meter gedaan op dezelfde manier als vorig jaar. Maar het zat mij toch niet helemaal lekker hoe ik snoeide. Na een avondje googelen kwam ik er achter dat ik meer moest snoeien in een trechter vorm van smal boven en breed naar beneden. Wat raden jullie aan? We willen dat eigenlijk dat die zo snel mogelijk naar boven schiet maar ik wil ook niet een hele lelijke haag hebben. Als ik eerst stuk echt zo verkeerd gesnoeid heb zal dit nog herstellen?
Directplant
2021-10-11 14:54:46
Het belangrijkste om te onthouden is dat onder het punt waar u de beuk snoeit hij nieuwe uitlopers zal maken. Als u naar een tak kijkt dan zitten daar 'ogen', verdikkingen. Op een van deze ogen zal hij gaan uitlopen. Ik zou de hele haag snoeien, dus ook aan de bovenzijde. Hij maakt dan nieuw takken onder het snoeipunt, waardoor hij voller wordt. Als u de bovenkant niet snoeit, krijgt u daar misschien wel hoogte, maar hij zal steeds dunner worden. Iets taps snoeien, waarbij de onderzijde breder is dan de bovenzijde, is het mooiste. Op die manier valt overal goed het zonlicht op. Een beukenhaag kunt u haast niet verkeerd snoeien; hij loopt wel weer uit. Succes met deze snoeiklus!
Judith
2021-10-03 06:56:39
Wij hebben in de zomer een beukenhaag geplaatst. We hebben hem niet gelijk gesnoeid, alleen goed water gegeven. Nu is het net oktober. Kunt u mij vertellen of ik hem nu nog kan snoeien (en hoe ver is dan het beste) en wat het eerste moment na de winter is? Is dat na de eerste vorst en in mei nog een keer of maar één keer in het voorjaar? Alvast bedankt!
Directplant
2021-10-04 12:05:13
U kunt nu begin oktober nog snoeien. Het belangrijkste is dat de haag nog kan herstellen voordat het gaat vriezen (een keertje nachtvorst is niet zo'n probleem). In deze periode gaat het vooral om cosmetische snoei, zodat de haag netjes en strak de winter in gaat. Dus een klein stukje aan alle kanten is voldoende. De eerste keer na de winter is mei/juni (voor 21 juni). In elk geval na de vorstperiode en als de haag al goed uitloopt. Na het snoeien, zal hij dan nog doorgroeien, zodat eventuele gaten gedicht worden.
Frans
2021-09-26 21:31:46
Goedendag, onderstaande tekst is van jullie site. Graag wil ik weten wanneer in het voorjaar een sterke snoei van de beukenhaag kan worden uitgevoerd? "TIP: Is een beukenhaag te hoog of te breed geworden? U kunt de haag dan sterk terug snoeien. Gebruik een handzaagje voor dikke takken. Een goede tijd hiervoor is het voorjaar, al snel zullen er weer nieuwe scheutjes verschijnen op de kale takken. Geef na de snoeibeurt mest en strooi een laag compost aan de voet van de beukenhaag."
Directplant
2021-09-29 15:02:46
Uw beukenhaag kunt u in mei rigoureus snoeien.
Daphine
2021-09-12 12:25:09
Hallo, wij hebben 7 leibomen beukhaag begin dit jaar in onze tuin laten planten. Ik heb ze begin augustus gesnoeid, met name uitlopers bovenkant. Twee bomen zijn nu sinds deze week helemaal ‘dor’/ bruin gekleurd. De rest ziet er goed uit. Hebben die twee een klap gekregen of is de herfst al ingezet? En als het het eerste is, kan ik er dan nog iets aan doen?
Directplant
2021-09-13 10:43:42
De herfst is al ingezet, maar het is toch wel opvallend dat al het blad bruin is geworden van slechts 2 leibeuken en de andere leibomen nog mooi in het blad staan. Het snoeien zou daar in principe niet de oorzaak van kunnen zijn. Ik zou in elk geval zorgen dat u de bomen extra verwend door ze voeding te geven, daar worden ze ook sterker van. Dat kan bijvoorbeeld met compost. En geef water bij droogte, zeker het eerste jaar na aanplant is extra water geven geen overbodige luxe. U zou dan kunnen afwachten tot komend voorjaar.
ingrid
2021-09-05 10:04:13
ik heb onze haagbeuk onderaan de stam teveel takken afgeknipt zodat de stam kaal is onderaan. Komen er terug nieuwe takjes onderaan ?
Directplant
2021-09-10 09:47:05
Als er gezonde ogen op de stam van de beuk zitten, komen hier weer nieuwe uitlopers aan.
Aukje
2021-08-24 16:48:38
Hallo Welke soort mest is goed voor een wat oudere beukenhaag . Je hoort verschillende meningen , wel mest geven , koemest of oudere hagen hoeven geen mest . Ik heb een beukenhaag van 18 jaar oud en geef eigenlijk nooit mest , wel gooi ik er vaak wat nieuwe bemeste tuinaarde onder . Haag doet het prima .
Directplant
2021-08-26 20:00:51
Een haag voeden is een goed idee. Doordat u deze snoeit, zal deze steeds opnieuw moeten uitlopen. Dat kost veel energie. U kunt met veel verschillende meststoffen bemesten: koemestkorrels, compost, universele meststof, speciale hagenmeststof, etc. Hier vindt u onze meststoffen: https://www.directplant.nl/grond/kunstmest.html Een goed moment is na het snoeien, daarna zal de heg weer nieuwe uitlopers maken.
Patrick
2021-08-19 15:09:54
Beste, kan ik de beukenhaag scheren vanaf nu, 19 augustus of is het beter te wachten tot september? Alvast bedankt.
Directplant
2021-08-20 09:54:55
U mag nu ook snoeien. In september is de groei er nog meer uit, waardoor hij wat minder snel weer uit model raakt, maar buiten dat, maakt het niet zoveel uit.
Roland
2021-08-02 07:22:16
Ik heb verschillende beukenhagen in de tuin rondom ons huis staan. Ze zijn allemaal erg breed, soms wel zo’n 1,50m. Ik wil ze daarom graag terugsnoeien. Omdat er vaak vogels in nestelen in het voorjaar, vroeg ik me af of dit ook in de herfst kan. En moet ik dan blad laten zitten?
Directplant
2021-08-11 14:58:57
Vanwege onze zomerstop krijgt u later bericht dan gebruikelijk. Excuses hiervoor. Het nadeel van nu snoeien is dat de beukenhaag veel minder hard groeit en u dus langer tegen gaten aankijkt. Daarnaast kan het zo zijn de stammen opeens zonlicht krijgen en 'verbranden'. Buiten dat kunt u nu ook snoeien - u hoeft niet te wachten tot het najaar, het mag wel natuurlijk.
Roland
2021-07-24 07:54:39
Ik wil onze beuken flink terug snoeien want ze zijn te hoog en te breed geworden. Kan ik dit ook in de herfst doen of kan dat alleen in het voorjaar?
Directplant
2021-08-09 12:23:56
Het beste moment is het voorjaar omdat de beuk dan sneller kan herstellen. Als u nu of het najaar wilt snoeien kan dat ook, alleen kijkt u dan langer tegen een gemankeerde haag aan.
Jan Willem
2021-07-10 15:01:58
De beukenhaag op onze erfgrens is aan onze kant (noordkant) vanaf de stammetjes wel 1,20 meter breed, aan de kant van de buren maar zo'n 60 cm. Dat komt omdat ons huis ooit 2 jaar heeft leeggestaan en er niet gesnoeid is. De hoogte heb ik vorig jaar teruggesnoeid van 3,5 naar 2,5 meter. Maar ik twijfel of ik het aandurf om ook de breedte van de haag terug te snoeien naar bv 60 cm. Het blad zit tussen de 1 en 1,2 meter, dieper in de haag zijn er alleen kale takken van 10 a 30 mm zonder zijtakken. Kan ik dat terugsnoeien en loopt dat wel weer op redelijke termijn uit zodat het er weer groen uitziet?
Directplant
2021-07-12 12:08:04
Gewoon doen hoor. De ogen op de nu kale takken gaan wel weer uitlopen. Idealiter doet u dit wat vroeger - voor 21 juni - zodat er nog voldoende groeikracht in zit, maar het is nu pas half juli dus er gebeurt nog wel iets. Enige kan zijn dat het nu heel warm en zonnig wordt. Dat betekent in elk geval water geven - het kost veel energie om nieuwe takken aan te maken. Geef ook voeding (compost rond de voet of koemestkorrels). Omdat de heg op het noorden ligt, ga ik er even vanuit dat de zon er niet fel op schijnt. Doet hij is er kans dat de bast van beukenhaag zonnebrand oploopt. Komt er geen zon bij, dan is dat probleem er niet.
Corinne
2021-06-24 07:28:04
Kan het kwaad om nu nog (24 juni) de heg aan de bovenkant te snoeien om hem een stuk korter te krijgen? Er zijn een aantal vrij dikke stammetjes, die dan afgeknipt/doorgezaagd moeten worden. Of kan ik beter wachten tot het najaar?
Directplant
2021-06-24 13:31:55
Ja hoor, dat is geen probleem!
F. Kempkes
2021-06-18 20:51:21
Zou graag willen weten hoe het nou toch kan dat een rode beukhaagstruik toch groen wordt. Zie het heel vaak in beukenhagen, ook bij mij zelf. Soms gelijk, soms na verloop van tijd en gewoon 1 of enkele groene struiken tussen de rode. En of er iets aan te doen is. Is geen mooi gezicht natuurlijk.
Directplant
2021-06-21 09:12:57
Het kan met de warmte en droogte te maken hebben. Bij het uitlopen van het blad is het nog rood, daarna kan het wat minder diep kleuren gedurende de zomer en zelfs eerder groen worden. U kunt hier niet veel aan doen. Als het blad ook niet rood uitloopt bij jonge planten, maar vanaf het begin groen is, dan zou het natuurlijk nog kunnen dat u niet de goede soort heeft, maar de gewone groene Fagus sylvitica.
Edwin
2021-06-15 09:51:59
Ik wil graag nog wat beukenhaagjes bestellen maar ze zijn in de maat 150-175 cm niet voorradig, wanneer komen ze weer?
Directplant
2021-06-16 11:24:24
Planten, struiken en bomen die nu niet voorradig zijn, verwachten wij vanaf ongeveer september weer.
Cora
2021-05-28 22:15:25
Ik heb een beukenhaag van 15 jaar oud. Nu willen de buren een houten schutting tegen de haag aan plaatsen. Wat kan dit voor gevolgen hebben voor de haag? Alvast bedankt
Directplant
2021-05-31 11:02:13
Aan de schaduwkant - waar de schutting komt - zal hij niet meer uitlopen en blad verliezen. Aan de voor- en bovenkant - lichte zijde- zal hij wel blijven groeien.
Elke Dekkers
2021-05-27 18:38:36
Hallo wij hebben een vraag we hebben dit jaar de beukenhaag geplant Maar ze zijn erg verschillend in hoogte mogen we ze dit jaar al snoeien (alleen de bovenkant zodat ze gelijk kijken?
Directplant
2021-05-31 10:58:03
Eigenlijk mag u de beukenhaag direct na het aanplanten al snoeien! U mag ze dit jaar dus zeker snoeien.
Miriam van Bogget
2021-05-24 09:46:41
Wij willen een heggeschaar op accu aanschaffen , maar welke snijmesafstand heb je nodig voor de beukenhaag? En is die dan ook voor klimpop te gebruiken.
Directplant
2021-05-24 19:14:39
Een beukenhaag krijgt dikkere takken dan een klimop, dus daarin zit wel verschil. Voor dikke takken zou je een grotere mesafstand kunnen gebruiken.
Marc
2021-05-17 10:34:11
Wij willen graag onze haagbeuk wat lager snoeien (30-40 cm lager), maar de heggeschaar komt niet door alle stammen heen. Kunnen wij deze stammen gewoon met een zaag op de gewenste hoogte afzagen?
Directplant
2021-05-17 10:47:15
Als de takken te dik zijn voor de heggenschaar, gebruikt u een (takken)zaag om deze stammetjes door te zagen. Succes!
Marc
2021-05-18 09:07:04
Gaan we proberen, bedankt!
Pipo
2021-06-18 23:08:35
Mocht het toch niet lukken, dan gewoon knagen, dat helpt ook.
Puck Wokke
2021-05-15 13:00:31
We hebben in maart een rode zuilbeuk geplant. Nu hij uitloopt, zijn de blaadjes eerder bruinig dan rood en ze hangen ook slap. Wat is de oorzaak hiervan? Graag jullie advies!
Directplant
2021-05-17 09:37:20
Dat hij uitloopt is in elk geval alvast positief! Wellicht staat hij te nat of te droog (hoewel met de regen van de afgelopen tijd te droog niet waarschijnlijk lijkt). Check of te veel water wel kan wegzakken. Het kan ook zo zijn dat hij is aangeplant in bemeste tuinaarde. Die is niet geschikt om in aan te planten, de grond is zwaar en bevat zeer geconcentreerde meststoffen waar jonge wortels niet goed tegen kunnen. Als u heeft geplant in uw eigen tuingrond aangevuld met Vivimus, potgrond of compost is dat wel goed. Heeft u de beukenhaag goed aangeplant en staat hij in normaal vochtige grond, dan kunt u het in de gaten houden, ik verwacht eigenlijk dat het dan wel in orde komt.
Karin Kuik
2021-04-09 13:50:39
Ik lees dat het flink inkorten van een haag van fagus sylvatica in het voorjaar dient te gebeuren. Tot welk moment? Kan het nu nog of is het al te laat in het groeiseizoen?
Directplant
2021-04-09 16:37:25
Het is begin april; het voorjaar is net begonnen ;-) U kunt beukenhaag nu snoeien of zelfs wachten tot de kans op nachtvorsten voorbij zijn en in de periode mei tot half juni snoeien. Succes!
Antoon den Hartog
2021-04-06 11:17:48
Goeden dag Ik heb eigenlijk een vraag krijgt u nog borden pakketten binnen? Graag een reactie .hartelijke groet Antoon.
Directplant
2021-04-08 08:23:23
Jazeker! Het is heel hard gegaan met de vaste planten (en dus ook de borderpakketten), maar wij verwachten deze weer eind april, begin mei. Excuses voor de vertraging!
Erik
2021-04-06 08:13:59
Beste directplant, Op internet vind ik veel verschillende adviezen over wel of niet de top/ hoofd tak terug snoeien voordat de plant zijn gewenste hoogte heeft bereikt. De ene zegt niet doen omdat de plant dan veel moeite heeft om weer in de hoogte te gaan groeien maar de ander zegt dat je dat wel kan doen, juist moet doen om de groei van zij takken te bevorderen..... wat is jullie advies?
Directplant
2021-04-08 08:21:45
Wij adviseren zelfs om de beukenhaag direct na het aanplanten te toppen. Onder het snoeipunt zal hij nieuwe uitlopers maken, zo krijgt u een volle heg. Doet u dit niet dan zal de haag wel de hoogte in gaan, maar niet mooi dicht groeien en daardoor kunnen gaten ontstaan. U kunt beukenhaag twee keer per jaar snoeien, rond mei/juni en nog een keer in september zodat hij strak de winter in gaat. Geef voeding na het snoeien, daarmee krijgt de haag weer energie. En natuurlijk nieuwe aanplant het eerste jaar voldoende water geven.
Wesley
2021-03-20 06:16:13
Beste, Onze beukenhaag staat nu ongeveer 5 jaar en op het einde van de zomer wordt ze op 1 plaats waar veel zon op komt steeds kaal. Ook vind ik dat de volledige haag tussen de stammen lange takken heeft maar weinig verdikkingen. Is het aangeraden om een keer tussen de 2 planten te snoeien of wordt dat niet gedaan Mvg wesley
Directplant
2021-03-22 09:21:44
U kunt wel tussen twee haagplanten snoeien, alleen is het belangrijk dat er licht tussen/op valt. Zonder licht groeit het minder makkelijk dicht. In het voorjaar zou u wat dieper kunnen terugsnoeien, zodat de beukenhaag teruggezet wordt. Bij warmte goed water blijven geven. Strooi na het snoeien ook wat voeding langs de haag en werkt het lichtjes in. Het kost veel energie om weer uit te lopen.
Marjon Waterschoot
2021-02-27 14:16:08
Wij willen de Tuin gaan veranderen nu willen wij de beukenhaag verplaatsen! Kan dit nog in Maart?? Groet, Marjon Waterschoot
Directplant
2021-03-01 13:35:25
U kunt nog goed verplanten. Steek de haagplanten zo ruim mogelijk uit. Meer tips voor het verplanten van struiken: https://www.directplant.nl/tuintips/planten-en-struiken-verplanten-wanneer-en-hoe/
John
2021-02-23 10:33:14
Onze beukenhaag moet weer eens flink teruggesnoeid worden. Omdat de buren meestal begin juni snoeien overweeg ik om binnenkort (half maart) zo’n 20-30cm eraf te snoeien zodat de haag aan onze zijde in het blad zit zodra de buren aan de slag gaan. Is dat verstandig of kan ik beter aan de buren vragen om in juni niet te hard te snoeien zodat wij dat aan onze kant de haag stevig kunnen pakken?
Direcplant
2021-02-23 13:33:09
Het enige punt is dat als het gaat vriezen, de snoeiwonden kunnen beschadigen. Wacht anders tot april met snoeien als dat kan, dan is de kans op vorst al weer wat kleiner. De beukenhaag zal snel uitlopen met nieuw blad. Overigens kunt u ook tegelijk snoeien in mei/juni, dat is ook een goed moment voor rigoureuze snoei. Hoe dan ook, let op vorstvoorspellingen en of u na elkaar of tegelijk snoeit, de haag zal zich wel weer herstellen. Geef meteen wat meststoffen en water als het erg warm wordt, de haag moet hard werken om weer snel dicht te groeien.
apalca
2021-02-20 13:19:28
Het valt mij op dat u adviseert een haag te snoeien middenin de broedtijd van de vogels. U zou bij uw adviezen daar wel op mogen wijzen. Een vogelnest merk je niet altijd tevoren op, en met een elektrisch apparaat is het kwaad zo geschied. Vogels horen ook bij een tuin.
Akkermans
2021-02-03 13:33:26
Hallo, wij hebben een beukenhaag 14 jaar oud. Altijd 2 x per jaar gesnoeid. Nu is de zijkant te breed geworden en wil ik die 80cm terugsnoeien. Nu ben ik bang dat er dan grote onherstelbare gaten aan de zijkant van de heg komen. Mijn vragen: is dat zo? en op welke manier kan ik het snoeien dan het beste aanpakken? Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Directplant
2021-02-03 16:51:24
Rigoureus snoeien zal inderdaad gaten veroorzaken, maar als u in het voorjaar snoeit zal de beukenhaag ook snel weer uitlopen. Dat doet hij op slapende knoppen onder het snoeipunt. Het hoeft dus geen permanent probleem te zijn. Een puntje van aandacht kan zijn dat als u diep snoeit, de stammen aan direct zonlicht blootgesteld worden. Dat zijn ze niet gewend en ze zijn enigszins gevoelig voor zonnebrand. Snoei dus in een periode dat het niet te zonnig is.
Akkermans
2021-02-03 18:28:20
Hartelijk dank!
Jeroen
2021-01-24 10:47:10
Ik heb de vorige 2 jaren mijn beukenhaag niet gesnoeid, waardoor hij nu heel breed en hoog is. Mag ik de haag dit jaar al in maart snoeien, of is dit te vroeg?
Directplant
2021-01-25 11:28:50
U kunt snoeien als het niet vriest en er geen vorst voorspeld wordt. Omdat er in maart nog kans is op nachtvorst - waardoor de snoeiwonden kunnen beschadigen - adviseren wij om het wat later te doen. Het ligt dus eigenlijk aan de weersverwachtingen.
Karoline
2021-01-03 11:10:35
Hallo, Eind maart 2020 had ik bij jullie beukenhaag gekocht, en heb ze gelijk geplant en heeel veel water gegeven. Maar ze kwamen niet mooi uit. De blaadjes bleven bruin tot nu toe. Ik weet niet zo goed hoe ik nu verder moet handelen voor dit jaar. Kunt u mij tips geven?
Directplant
2021-01-04 16:28:08
Dat klinkt niet zo best. Dus de hele zomer heeft u geen groen blad gehad en u heeft ook niet eerder contact met ons opgenomen hierover? U kunt het even afwachten tot komend voorjaar - op dit moment hoort de beukenhaag bruin blad te hebben. Maar mocht u dus nooit een groen blaadje hebben gezien, dan denk ik dat het niet goed is gegaan.
Bart
2020-12-20 09:32:28
We hebben ook een beukenhaag aangeplant, deels afgelopen maart / april en de niet aangeslagen vervangen in november. Ik lees nu dat het goed is om de aangeplante beukenhaag voor 1/3 terug te snoeien na aanplant. Kan dit nogsteeds en wanneer is hiervoor de beste periode?
Directplant
2020-12-21 12:37:59
Dat kan nu nog steeds. Snoei alleen niet wanneer het vriest. Op deze manier groeit je beukenhaag zodra de lente begint meteen uit onder de snoeipunten en wordt mooi bossig. Wacht je tot de eerste snoeibeurt in mei/juni (normale periode) dan mis je eigenlijk een groeimoment. Dus nu doen en dan in mei/juni nogmaals.
Erika
2020-11-30 12:22:34
Wij hebben een beukenhaag in onze voortuin. Deze staat er nu inmiddels 16 jaar. De haag is ongeveer 120cm hoog. Is het mogelijk om de haag terug te snoeien naar 80 cm. Wat is de beste periode om dit te doen?
Directplant
2020-12-01 10:58:54
De beste tijd om dit te doen is het voorjaar. De haag zal dan snel nieuwe uitlopers maken om eventueel kale plekken te bedekken. Doe dit niet als het heel zonnig is, maar liever in een tijd dat het bewolkt is. Beukenhaag kan last van zonnebrand krijgen als stammen die nooit direct zonlicht kregen opeens in de zon komen te staan.
Eline Diesvelt
2020-11-21 16:46:22
We hebben een 1-jarige beukenhaag die nog veel doorkijk geeft naar de weg die langs onze tuin ligt. Nu willen we ivm onze privacy het zicht afschermen met zwart winddoek, maar zijn we daarbij gewaarschuwd voor verbranding en slechte groei van de haag. In onze situatie staat de zon voornamelijk aan de kant van het doek, de beukenhaag staat daarachter. Welk effect heeft winddoek op de haag? Moeten we naar andere materialen kijken en zo ja wat adviseren jullie?
Directplant
2020-11-23 15:26:54
U haalt de zon weg bij de beukenhaag als deze achter het winddoek staat en de zon uit die richting komt. De groei van de haag zal hierdoor minder worden. Als het een enkele haag is, één rij, zou u kunnen overwegen nog een rij beukenhaag hier (in driehoeksverband) achter of voor te planten, naar gelang de ruimte. Snoei 2x per jaar aan de bovenzijde en zijkanten om de groei te bevorderen, dan groeit de haag vanzelf binnen een paar jaar mooi compact en dicht.
Wendy
2020-11-15 10:50:42
Beukenhaag 5 jaar geleden geplant in november. Minimaal 2x per jaar gesnoeid waarbij de hoogte steeds op hoogte van aanplant gehouden is ca 1.80m. De haag wordt helaas niet breder en voller, met name aan de onderkant. De haag heeft veel te verduren van harde wind waardoor toch veel blaadjes afwaaien en wij nu dwars door de haag heen kijken. Wat kunnen wij doen om groei in de breedte te bevorderen.
Directplant
2020-11-16 09:56:23
Als u de haag steeds in de hoogte en breedte heeft gesnoeid, zou hij nieuwe uitlopers moeten maken. Misschien kunt u een keer iets dieper terugsnoeien om hem te stimuleren. Ook zou u - als de haag te smal is en onderin kaal wordt - er kleine beukenhaagplanten voor kunnen zetten en zo een dubbele rij creëren. Meer hierover: https://www.directplant.nl/tuintips/beukenhaag-planten/ Geef na het snoeien meststoffen (koemestkorrels of een andere organische meststof werkt goed) en water bij droogte.
Hans
2020-11-14 07:39:46
Afgelopen week hebben de buren, zonder overleg, ruim een halve meter van de bovenkant van de heg gehaald, met als reden dat een heg maar Max 1.8 m hoog mag zijn. Ik was van mening dat een heg geen hoogtebeperking had, klopt dit? Daarnaast kloppen de verhoudingen van de heg nu niet meer en wil onze kant flink bijsnoeien. Wanneer kan ik dit het beste doen?
Directplant
2020-11-16 09:48:06
Hoe hoog een heg mag worden in de achtertuin verschilt per gemeente. Over het algemeen wordt 2 meter aangehouden als deze als erfafscheiding wordt gebruikt. Daarnaast kunnen met (voorgaande) buren andere afspraken zijn gemaakt. Het snoeien van een haag doet u over het algemeen in april/mei en september. Het hangt ook af van welke haag u heeft. Hier leest u meer over het snoeien van hagen: https://www.directplant.nl/tuintips/haag-knippen/
Hilke
2020-10-23 15:27:20
We willen in onze nieuwe tuin graag de beukenhaag verplaatsen. Hij is drie jaar oud en sindsdien niet gesnoeid. Kunnen wij de haag voor het verplaatsen snoeien of kunnen we daar beter mee wachten tot in het voorjaar en hij aangeslagen is.
Directplant
2020-10-26 10:01:48
Ik zou hem maar gewoon snoeien voor het verplanten, dat is gewoon makkelijker werken. Nu in het najaar kan hij settelen, hij zal niet veel uitgroeien, maar in het voorjaar zodra het weer warmer wordt, loopt hij dan meteen mooi uit. Natuurlijk wel alleen als hij is aangeslagen. U helpt de haag door de grond op zijn nieuwe plek te verbeteren met Vivimus, potgrond of compost (gebruik geen bemeste tuinaarde) en hem voldoende water te geven. Ook nog in het voorjaar en de zomer als het warm en droog is. Succes!
Joke
2020-10-23 10:38:32
Hallo, Ik vroeg me af of je een beukenhaag alleen of in een klein groepje naast elkaar, kan laten uitgroeien zonder snoeien zodat je een natuurlijk schaduwhoekje creëert dat niet teveel plaats inneemt in een stads tuin. De beuk is mooi maar een boom zou te groot worden... andere heesters zijn dan vaak weer te breed of voluminieus...
Directplant
2020-10-26 09:58:18
Als u beukenhaag als kleine plant koopt, dan zal deze zonder snoeien op den duur net zo groot worden als in een bos. U kunt dus heel goed een aantal kleine Fagus haagplantjes naast of bij elkaar planten als schaduwhoekje, maar ik adviseer wel om deze te snoeien.
Laura
2020-07-10 11:04:51
Wij hebben een beukenhaag rond onze voortuin lopen. Deze hebben we in mei gesnoeid, maar na de lange droogte periode heeft het veel geregend. Gevolg allemaal jonge scheuten vol met blad. Heel mooi opzich alleen lijkt de haag nu een zooitje. Kan ik het nu nog weer snoeien of moet ik echt wachten tot september. We willen overigens in het voorjaar de haag zo'n 30cm lager terug snoeien dan dat hij nu is.
Directplant
2020-07-10 11:04:51
U kunt nog een keer snoeien als u dat wilt. De groeikracht wordt na 21 juni steeds minder. Eventueel snoeit u nog een keer wat bij in september als nodig. Het voorjaar is het beste moment voor grote snoeiacties, dus dat kan prima. Het is wel zo dat als u weer in mei snoeit de haag erg zal gaan uitlopen, hoe dichter bij juni, hoe beter.
Arn
2020-07-09 10:31:38
Dank voor deze nuttige informatie. Ik heb zelf ook een vraag kan een beukenhaag ook tegen een stutting groeien? En hoe krijg ik dan een mooie volle haag?
Directplant
2020-07-09 10:31:38
De achterzijde van de haag zal dan niet uitlopen, dus als u ooit de schutting weghaalt, zijn ze kaal aan die zijde. Als de beukenhaag aan de noordzijde van de schutting staat, krijgt hij het wel moeilijk, er moet wel licht op kunnen vallen. U snoeit alleen de voor- en bovenzijde om er een volle haag van te maken.
Hanna
2020-07-08 07:58:31
Goedemorgen, kun je de beukenhaag als je hem 6 weken geleden hebt aangeplant nu ook nog wat snoeien of kan ik beter wachten tot september?
Directplant
2020-07-08 07:58:31
Dat kan nu ook. Hoe later je snoeit, hoe minder groeikracht erin zit.
Connie
2020-07-06 09:54:56
Kan ik mijn beukenhaag en bomen nu nog snoeien of moet ik wachten tot september.
Directplant
2020-07-06 09:54:56
U kunt dat nu ook nog doen.
Yvon
2020-07-05 08:29:09
Wij hebben een oude haag verwijderd en nu kijken we tegen de achterkant van de beukenhaag van de buren aan. Deze is uiteraard niet uitgelopen doordat onze haag daar stond. Gaat deze haag van de buren aan onze kant ook nog groeien? Moeten we dan snoeien? Zitten geen uitlopers
Directplant
2020-07-05 08:29:09
Ik zou het inderdaad even aankijken of hij gaat uitlopen. Als hij in de felle zon staat, is het ook belangrijk dat hij snel gaat uitlopen, want de bast kan anders 'zonnebrand' oplopen. (Als dit zo is, misschien op het heetst van de dag proberen te beschermen?) Snoeien is sowieso een goed idee, desnoods alleen aan de bovenzijde en de kant van de buren, daarmee stimuleert u de plant om takken aan te maken. Loopt hij niet uit, dan kunt u altijd nog planten ervoor zetten, ook kleine beukenhaagjes bijvoorbeeld (november-maart beste tijd hiervoor).
Harry van Heerden
2020-06-27 15:31:56
We hebben ca 10 stekken van ca 50 cm. Alleen 1 stek lijkt niet meer te groeien (heeft wel gewoon blad).
Directplant
2020-06-27 15:31:56
Snoeit u er eens een stukje vanaf en kijk of er nieuwe uitlopers gemaakt worden. Het kan zijn dat het wortelgestel niet voldoende ontwikkeld is, waardoor de groei eruit is. Een stek is kwetsbaarder dan een oudere plant.
Hettie
2020-06-22 09:44:42
Rond oktober hebben wij de heg gepland, als plantjes van zo'n 1m20. Ik had onthouden, 'snoeien rond de langste dag', alleen lees ik nu liefst ervoor.. Kan het nog wel deze week, of zou u dan wachten tot de herfst? Het zijn nog vrij pierige takken, we willen graag dat het zowel wat voller als hoger wordt tzt. Alvast bedankt voor de reactie!
Directplant
2020-06-22 09:44:42
Ik zou het gewoon doen! Nu zit er nog groei in, zodat hij weer mooi kan uitlopen.
Daphne
2020-06-19 07:04:20
Wij hebben een nieuwe haag (december geplant) en de hoogste takken zijn ongeveer 1 meter hoog. Dat vind ik een mooie hoogte, maar de haag moet wel voller worden. Tot hoever moet ik de haag nu snoeien om ‘m vol te krijgen en uiteindelijk weer op 1 meter te krijgen?
Directplant
2020-06-19 07:04:20
U snoeit gewoon een stukje terug, hij is dan iets lager dan 1 meter, maar dat groeit vanzelf terug, en dan wordt hij meteen compacter en voller.
Pieter-Jan
2020-06-15 10:40:15
Beste, wij hebben een haagbeuk gezet in het najaar van 2017 en hebben deze eigenlijk nooit gesnoeid. Nu bestaat deze haag dus uit 1 enkele stam van 2 meter hoog en amper vertakking onderaan. Wat moet ik doen om onderaan nog een mooie vertakking te krijgen?
Directplant
2020-06-15 10:40:15
Snoei de haag terug om vertakking te stimuleren.
Thomas
2020-06-14 13:36:07
Ik zou graag mijn beukenhaag inkorten (50cm minder hoog, 30cm minder breed. Kan dit ook nu (in het tweede deel van juni) of wacht ik beter tot volgend jaar? Doe je dit best met een heggenschaar, of is dit beter met een kettingzaag?
Directplant
2020-06-14 13:36:07
Dat kunt u nu doen. Het is afhankelijk van hoe groot de haag is of u dit handmatig of elektrisch wil doen.
paul van hevele
2020-06-12 07:42:54
Als de haag te breed geworden is, mag ik dan de zijtakken sterk terugsnoeien (in de maand juni) ?
Directplant
2020-06-12 07:42:54
Ja, sterk terugsnoeien kan in mei/juni.
Pieter-Jan
2020-06-11 05:19:30
Ik zou mijn haagbeuk willen snoeien maar ze geven 4 à 5 dagen warm weer (25° +) en veel zon. Moet ik wachten tot het regent om te snoeien?
Directplant
2020-06-11 05:19:30
U hoeft niet te wachten op regen, maar een iets bewolkte dag is beter om verbranding van bladranden te voorkomen.
Steven Hutsebaut
2020-06-08 18:02:55
We hebben in de herfst van 2019 een beukenhaag geplant met taken van 70-80 cm. Moeten wij deze nu ook snoeien of is dit nog niet nodig in het eerste jaar?
Directplant
2020-06-08 18:02:55
Ik zou dit jaar wel snoeien, hierdoor gaat hij nieuwe uitlopers aanmaken en wordt je haag uiteindelijk voller.
Hugo
2020-06-07 08:34:37
Ik heb het plan om mijn jonge beukenhagen volgende week te snoeien, voor de langste dag. Nu zie ik de laatste dagen na de eerste uitloop in april alweer nieuwe uitlopers opkomen. Is snoeien nu wel verstandig dan?
Directplant
2020-06-07 08:34:37
Het maakt niet zoveel uit. Voor de langste dag heeft de haag een grote groeikracht, daarom zal hij nu steeds nieuwe uitlopers blijven maken. Na het snoeien, gaat de beukenhaag hier vrolijk mee verder. Geef wat meststoffen na het snoeien en eventueel water om hem op weg te helpen. Nieuwe takken aanmaken kost energie.
Mw. Weijtenburg
2020-06-06 15:26:43
De Hedera Haag nu ook snoeien?
Directplant
2020-06-06 15:26:43
U kunt de klimop deze maand snoeien. Meer info: https://www.directplant.nl/tuintips/klimop-snoeien/
Roosje
2020-06-03 13:13:34
Als ik nu onze haag bovenop ga snoeien gaat de struik dan volgend jaar bovenop weer nieuwe takken aanmaken? Ik wil hem niet verkeerd snoeien waardoor hij dan niet hoger meer zal worden.
Directplant
2020-06-03 13:13:34
Onder het punt waar u snoeit, gaat de beuk als reactie weer nieuwe takken aanmaken. Hierdoor blijft de haag mooi vol. Dus aan alle zijden snoeien, voor, achter en bovenop. Het liefst zo dat de haag aan de bovenzijde iets smaller is - taps toelopend - dan aan de onderzijde zodat het zonlicht overal goed bij kan. Een beukenhaag groeit gemiddeld 40 cm per jaar.
Eric van Aalst
2020-05-30 09:24:59
Mijn beukenhaag is ruim 30 m, op bepaalde plekken 2 m breed maar ook 3 m hoog. Wanneer kan de haag het beste 1 m lager maken, maar ook de dikte terug brengen?
Directplant
2020-05-30 09:24:59
Dat kunt u het beste nu doen. De haag kan zich nu nog herstellen. Als u het pas in september doet, kijkt u de hele herfst en winter tegen een vrij kale haag aan.
marga
2020-05-27 06:52:06
Hallo, We hebben in februari een beukenboog geplaatst van 2 rode beuken. Nu laat 1 plant zijn blad slap hangen, terwijl we wel regelmatig water gegeven hebben. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Directplant
2020-05-27 06:52:06
Controleer de grond door een kuiltje te graven vlakbij de kluit. De grond mag lichtvochtig zijn, maar niet te nat of te droog. Meer over water geven: https://www.directplant.nl/tuintips/water-geven/ U kunt snoeien (mei/juni is het juiste moment) en kijken of hij nieuwe uitlopers gaat aanmaken. Geef dan ook voeding, groeien kost veel energie. Het feit dat hij blad heeft aangemaakt, betekent wel dat hij is aangeslagen na februari, dus dat is positief.
Arno
2020-05-26 07:49:39
Hallo, Ik heb in november een nieuwe rode beukenhaag geplant. Moeten/kunnen de nieuwe struiken dit voorjaar al gesnoeid worden? Het zijn struiken van 70-125 hoog.
Directplant
2020-05-26 07:49:39
Dat kan prima. Vooral als u na het aanplanten niet meteen gesnoeid heeft. Door het snoeien vertakken de struikjes beter en krijgt u uiteindelijk een haag die dichter is.
Fred
2020-05-24 08:13:08
Beste, Mijn jonge beukenhaag lijkt deels niet aan te slaan. Verliest wel het oude blad, komen knoppen in, maar daar blijft het bij. En de jonge blaadjes die dan wel uitkomen, worden gelijk weer slap en weer bruin met name in de top van de beuk. Zijn deze aan vervanging toe, of geduld hebben
Directplant
2020-05-24 08:13:08
Krijgt de beukenhaag wel extra water? Jonge aanplant heeft water nodig om te wortelen en groeien. U kunt de mate van vochtigheid controleren door een kuiltje te graven. Te natte grond is natuurlijk ook niet goed, maar met deze droogte denk ik als eerste aan vochtgebrek.
Ronald
2020-05-24 07:50:57
Goedemorgen, Er is bij ons in november een beukenhaag gepland, maar de helft van de haag geeft alleen maar knoppen (tot nu toe) en waar wel nieuwe jonge blaadjes komen die lijken wel gelijk dood te gaan, gelijk slap en bruin De overige beuken staan wel mooi in blad
Directplant
2020-05-24 07:50:57
Het zou kunnen dat hij niet voldoende water krijgt? Het is erg droog en als u zegt dat de plant wel knoppen aanmaakt, maar de blaadjes bruin worden is dat het eerste waaraan ik denk. U kunt dit controleren door een kuiltje te graven vlakbij de kluit. Geeft u wel water, dan zou het ook nog kunnen dat de grond te nat blijft, en dat is ook niet goed voor de wortels. De helft is wel veel om uit te vallen van nieuwe aanplant.
Bart
2020-05-23 07:34:23
Hallo, bij mijn 3jaar oude beukenhaag zijn er nieuwe plantjes ontstaan die ik verplant heb in een pot (5 stuks). Ik zou deze graag als project gebruiken om er een soort sierboom van te maken. Kale stam met om de 50cm een kale tak met op het einde een bos met bladjes. Hoe kan ik dit bereiken? Hopelijk snap je wat ik bedoel :) Mvg Bart
Directplant
2020-05-23 07:34:23
Ik denk dat u een soort bonsai voor ogen hebt. Om dat te bereiken moet u vooral veel snoeien. Handig om te weten is dat een struik gaat uitlopen op een oog onder het snoeipunt, daarmee kunt u het een beetje sturen. Meer info: https://www.directplant.nl/tuintips/snoeivorm/
Henk
2020-05-18 12:50:57
Beste, Kan ik nu in mei ook drastisch de hoofdstam inkorten, ivm weinig vertakkingen op sommige plaatsen? Doel is om een volle haag te creëeren, je kunt er nu doorheen kijken.
Directplant
2020-05-18 12:50:57
U kunt de beukenhaag in het voorjaar flink snoeien.
Henk
2020-05-17 19:52:06
mijn beukenhaag heeft planten waar het middenin kaal is, dus geen vertakkingen. Moet ik dezen tot die hoogte terugsnoeien om daar vertakkingen te krijgen en daarna weer in de hoogte laten groeien?
Directplant
2020-05-17 19:52:06
Controleer de individuele struikjes of ze nog wel gezond zijn voordat u de schaar erin zet. Als dat zo is, is dit een prima oplossing. Anders zou u de haag nog kunnen aanvullen met nieuwe jonge aanplant.
Jan
2020-05-15 15:01:22
We hebben een beukenhaag die ondertussen 7 jaar oud is. We staan voor de aanschaf van een nieuwe heggenschaar. Tot welke maximum takdikte moet de machine kunnen snoeien om de komende jaren probleemloos door te komen? En vanaf welke dikte zou u het aanraden om toch met de handzaag te snoeien?
Directplant
2020-05-15 15:01:22
U zou moeten kijken hoe dik de takken zijn die u wilt snoeien en kijken bij de schaar van uw keuze tot hoe dik deze kan snoeien, dat wisselt door het gebruik van andere materialen. Door het regelmatig bijsnoeien van hagen, zullen de takken niet zo dik worden als de stam. Meer over snoeigereedschap: https://www.directplant.nl/tuintips/snoeigereedschap/
Davy
2020-05-12 07:59:53
Ik heb over 10 jaar een beukenhaag geplant. De bedoeling was dat deze 1,80 a 2 meter hoog werd. Deze is ondertussen zeker 3 meter. Ik zou deze echt zeker 0,5 meter willen inkorten, wanneer en hoe doe ik dit het beste zonder dat de haag stuk gaat ?? Mvg.
Directplant
2020-05-12 07:59:53
U kunt de haag sterk terug snoeien. Gebruik een handzaagje voor dikke takken. Een goede tijd hiervoor is het voorjaar, al snel zullen er weer nieuwe scheutjes verschijnen op de kale takken. Geef na de snoeibeurt mest en strooi een laag compost aan de voet van de beukenhaag. Bij droogte water geven, de haag gaat hard aan het werk om weer te herstellen.
Hilde Maertens
2020-05-11 21:56:31
Beste,wij hebben een 5 jarige beukenhaag staan waar langs een zijde de omheining in rietmatten voor stond,die hebben we nu weggedaan waardoor de onderkant( ong 1,5 m hoog) nu kaal is de kant waar de rietmatten tegen stonden,gaat deze kale zijde zich nu spontaan herstellen?
Directplant
2020-05-11 21:56:31
Ja, dat zou kunnen. Let wel op dat de bast niet gaat verbranden. Als deze altijd schaduw kreeg en nu opeens in het zonlicht staat, kan dat voorkomen. U zou ook kunnen overwegen om jonge beukenhaagplantjes ervoor te zetten.
Martien
2020-05-10 16:05:03
Vorig jaar een nieuwe beukhaag geplant. Nu zijn van verschillende planten de onderste takjes af gebeten door konijnen. Wat kan ik het beste doen?
Directplant
2020-05-10 16:05:03
Nieuwe plantjes planten heeft dan weinig effect, konijnen zullen deze ook weer te pakken krijgen. Op zich zal de beukenhaag zich wel weer herstellen, maar iets van bescherming (gaas) tegen konijnen is wellicht een optie? U zou de afgebeten takjes even netjes kunnen bijsnoeien tot een punt waarop u een gezond oog ziet, daaruit kan weer een nieuwe tak groeien.
Anne
2020-05-04 06:46:42
Welke bemesting voor de haag raadt u aan? En hoevaak en hoeveel moet ik daarvan strooien? En met de drogere zomers de vraag hoe het beste water kan worden gegeven. Alvast bedankt voor de reactie,
Directplant
2020-05-04 06:46:42
Hier vindt u meer informatie over het verzorgen van nieuwe planten: https://www.directplant.nl/tuintips/nieuwe-planten-verzorgen/ Daarin vindt u naast water geven ook informatie over het bemesten van planten. Doe dit in elk geval na het snoeien. Koemestkorrels of universele meststoffen zijn prima. Water geven doet u bij droogte, geef in een keer veel water, in plaats van steeds een beetje.
Simone
2020-05-03 12:35:56
Beste, Januari 2017 hebben wij een beukenhaag geplaatst. Hoogte 150cm. Hij is mooi dicht geworden maar we willen zo graag dat hij sneller de hoogte in gaat. Hij is nu ongeveer 160. Hoe kan ik dit stimuleren, door bv nu alvast de knoppen eruit te halen , extra mest in het voorjaar etc etc. Ik hoor het heel graag. Bedankt
Directplant
2020-05-03 12:35:56
U kunt alleen maar de beukenhaag goed verzorgen zodat hij gezond blijft en daarom ook groeit. Dus snoeien (snoeien doet groeien!), bemesten en bij droogte water geven. Meer kunt u niet doen.
Björn Rhebergen
2020-04-29 18:26:57
Ik heb een beuken haag welke dient als omlijsting van de tuinpoort. Het is wat hoog geworden daarom wil ik het graag omlaag brengen. Liefst door de haag in elkaar te vlechten. Nu zijn de stammen inmiddels vuistdik of dikker en ik vroeg me af, kun je de beuk ook inkappen vlechten zoals bijvoorbeeld de meidoorn? En zo ja, ook tot juni net als gewoon snoeien?
Directplant
2020-04-29 18:26:57
Ik ben niet erg thuis in de kunst van de vlechtheggen, maar het lijkt mij geen probleem. Ook het tijdstip niet.
Tim
2020-04-27 17:42:14
Ik zou een beukenhaag willen zetten maar deze mag niet te dik worden. Wat is gemiddeld het smalste dat je de haag kan houden?
Directplant
2020-04-27 17:42:14
Een beukenhaag is al gauw zo'n 50 cm breed als je deze regelmatig (2x per jaar) snoeit.
Mark de T.
2020-04-27 17:04:50
Wij hebben tussen ons en de achterburen en beukenhaag staan op de erf grens. Nu willen wij graag wat meer privacy en willen er een hekwerk laten plaatsen met een winter groene toscaanse jasmijn. Om het hek te plaatsen en zo min mogelijk tuin in te leveren willen we de beuk aan onze kant tot op de stam terug snoeien om daar dan strak het hek (met zwart privacy doek ertussen) tegen te zetten. Heeft dit effect op de beuk aan de kant van de buren? Ik denk van niet namelijk maar zij twijfelen. Graag uw kennis hierover.
Directplant
2020-04-27 17:04:50
Een probleem pakt u al aan door er een zwart gaas voor te zetten; zonnebrand aan de bast van de beukenhaag. Als de stam altijd beschermd is geweest door takken en blad, houdt hij er niet van om opeens vol in de zon de staan. Een tweede reactie van de beukenhaag op een grote snoeibeurt is dat hij nieuwe takken gaat aanmaken. Dat zal niet zo snel aan een schaduwkant gebeuren (muur of in uw geval privacydoek), planten en bomen hebben altijd de neiging om naar de zon toe te groeien en bovendien laat u weinig 'ogen' over om op uit te groeien. De beukenhaag zal wel minder dicht begroeid zijn aan de kant van de buren doordat u hem zo diep snoeit en moeten herstellen. Het is een rigoureuze ingreep, geef goed voeding en water bij droogte om hem te helpen en aan te passen aan de nieuwe situatie. Als er twijfel is, zou u een hovenier kunnen vragen om met u mee te kijken, die kan de situatie ter plekke altijd beter inschatten. Soms is iemand van de plantsoenendienst van de gemeente, als deze in de buurt werkzaam is, ook bereid om even mee te kijken.
Jan Byl
2020-04-21 16:09:57
Ik wil onze beukenhaag minder breed. Nieuwe scheuten starten echter aan de buitenzijde vannde haag. Wordt de haag aan de zijkant terug mooi vol als ik ze insnoei van 60 cm naar 20 cm ?
Directplant
2020-04-21 16:09:57
U kunt een beukenhaag in het voorjaar sterk terugsnoeien. Zorg dat er nog een deel van de tak met een paar gezonde ogen (een kleine uitstulping) aanwezig blijft om opnieuw op uit te groeien. De beukenhaag zal uitlopen onder het snoeipunt op een gezond oog.
Jeroen
2020-04-10 18:11:31
Hallo wij hebben een rode beuk verplaatst. De haag heeft nu verschillende hoogtes. Kan ik de haag vlak na het verpoten al snoeien? Hoor graag uw reactie. Mvg Jeroen
Directplant
2020-04-10 18:11:31
U kunt u deze meteen op hoogte snoeien. Geef ook na het snoeien voedingsstoffen en voldoende water bij droogte. Verplanten en aanslaan is zwaar werk voor een haag.
Dirk
2020-04-05 06:05:09
Ik zou graag willen weten of nu, begin april 2020, een goeie tijd is om mijn enorme beukenhaag te snoeien. Hij zit vol in knop en heeft heel veel uitlopers van vroig jaar die ik terug wil snoeien. Als ik dat nu doe, heb ik minder bladafval, maar is het voor de planten gezond als ik het nu doe?
Directplant
2020-04-05 06:05:09
U snoeit wat later voor uzelf, als u namelijk nu snoeit, moet u misschien in juni en september weer snoeien omdat de haag nog in een groeispurt komt. Maar als u dat geen probleem vindt, kunt u nu natuurlijk snoeien.
Roy Vermeulen
2020-03-24 08:24:46
Goedmorgen, ik heb ook een verwaarloosde haag. Nu begrijp ik al wel dat ik hem begin April sterk terug kan snoeien. Hij is echter wel heel kaal onderaan. Als ik hem van ca 1m50 terug zou snoeien tot ca 40 á 50 cm, hersteld de haag dan wel zodat ik er weer een mooie volle haag van kan maken?
Directplant
2020-03-24 08:24:46
Dat kan ik u natuurlijk niet garanderen. U zou het ook in fases kunnen aanpakken. Niet meteen zoveel snoeien, maar van 150 cm, naar 100 en ook een van de zijkanten meenemen. Volgend jaar opnieuw en de andere zijkant doen. In een keer tot op de kale stam snoeien, kan ervoor zorgen dat de beukenhaag niet herstelt.
Jan
2020-03-23 14:26:35
Vorig voorjaar is bij ons een beukenhaag aangeplant. Deze bevat vrijwel geen blad meer na de stormen van enkele weken geleden. Het zijn enkel kale taken. Kan ik deze al snoeien, of moeten we wachten tot april/mei als er blad in de haag komt? Vriendelijke groet Jan
Directplant
2020-03-23 14:26:35
Ik zou even wachten tot april, mei. Dan kan de haag weer snel herstellen.
Jacco
2020-02-09 11:49:44
Ik heb een beukenhaag van 2 meter hoog. Kan ik deze versmallen en drastisch inkorten tot 1.20 mtr ? Zo ja wat je het beste periode om dit te doen? Het voorjaar april/mei of kan het nog eerder
Directplant
2020-02-09 11:49:44
U kunt een beukenhaag sterk terug snoeien. Gebruik een handzaagje voor dikke takken. Een goede tijd hiervoor is het voorjaar, april bijvoorbeeld. Geef na de snoeibeurt mest en strooi een laag compost aan de voet van de beukenhaag.
Hendrike
2020-02-02 11:00:27
Hallo, Wij hebben vorig jaar in februari een bestaande haag van ca. 100 -125cm verplaatst in onze tuin. Nadien vielen de bladeren eraf omstreeks de zomer. We hebben de haag veel water gegeven in de zomer nadat de bladeren eraf waren gegaan. We hebben de haag niet erg gesnoeid, 1x klein beetje bovenste topjes. Er zijn nu allemaal weer kleine knopjes, we blijven hoop houden... wat groeit een bestaande haag van deze hoogte per jaar nog? Groeit een beuk die al ouder is op het laatst ook minder snel? We willen graag meer privacy in de tuin creëren, haag mag wel 180cm hoog worden.
Directplant
2020-02-02 11:00:27
Door snoeien stimuleert u een volle haag. Een beuk kan heel hoog worden, net zoals in het bos. Door het snoeien houdt u hem in klein en in haagvorm. Onder de juiste omstandigheden groeit hij zo'n 40 cm per jaar en blijft dat doen omdat u snoeit. Snoei zowel de bovenzijde als de zijkanten. De haag vertakt onder het snoeipunt en wordt dan voller, waardoor u minder inkijk heeft. Geef na het snoeien voeding, koemestkorrels of compost onder de haag, daarmee helpt u hem weer uitlopen. Zeker voldoende water geven bij droog weer. Snoeien doet u rond mei en nogmaals rond september.
Marieke Averdijk
2019-12-21 11:14:13
Goedemiddag, een vraag zou ik nu de beukenhaag ook flink kunnen terug snoeien? En zit bijna geen blad meer aan, en de vorige bewoners hebben er jaren niks aan gedaan.
Directplant
2019-12-21 11:14:13
Een beukenhaag kunt u beter in het voorjaar en eventueel een tweede keer in de nazomer snoeien. Dan kan de haag zich herstellen na het snoeien. Snoeit u nu dan kunnen de snoeiwonden niet meer dichtgroeien omdat de haag in rust is. Mijn advies zou zijn om te wachten tot de lente.
Mirjam
2019-10-28 11:18:54
Ik heb 22 oktober, de onderste helft vd beukenhaag gesnoeid, haag is erg hoog en zeker een meter dik. Kan ik nu de bovenste helft nog snoeien, nu het ‘s nachts vd week rondom het vriespunt is, of kan ik beter wachten tot in mei?
Directplant
2019-10-28 11:18:54
U kunt beter niet snoeien als het vriest. Beukenhaag kunt u wel snoeien op een moment dat het vorstvrij is. De gaten die ontstaan bij het snoeien, blijven zichtbaar, de haag groeit niet meer. Dus hij gaat wat kaal de winter in; aan de andere kant heeft u hem nu voor de helft gesnoeid, dat ziet er misschien ook niet helemaal uit zoals u wilt.
Henk
2019-10-27 07:13:15
Wij hebben gisteren samen met de buren een beukenhaag geplant. Deze waren waarschijnlijk afgelopen donderdag al gerooid. Nu, een dag later, zien we al dat het blad verdord. Het lijkt net alsof ze dood gaan. We hebben er bij het planten gedroogde koemest korrels bij gedaan. Moeten wij ons zorgen maken? Of is dit een normale gang van zaken.
Directplant
2019-10-27 07:13:15
Dat ze afgelopen donderdag zijn gerooid, is op zich niet zo erg als de wortels maar niet helemaal uitgedroogd waren. Meestal zijn ze verpakt zodat ze beschermd zijn voor 2-3 dagen. Dat ze nu het blad verliezen kan; ze zijn in rust, het is herfst en ze hebben het zwaar gehad met rooien en planten. Het is afwachten of alle beukenhaagplanten aanslaan. Blijf de komende maanden water geven bij droogte (niet als het vriest) en dan afwachten in het voorjaar of ze weer uitlopen. Als u ze bij ons heeft besteld, krijgt u tot 1 juni garantie op planten uit de volle grond. Meer informatie: https://www.directplant.nl/tuintips/beukenhaag-planten/
Els
2019-10-02 05:39:49
Onze buren hebben de beukenhaag zonder overleg tot op de stam teruggesnoeid. Wij vragen ons af of dit nog goed komt?
Directplant
2019-10-02 05:39:49
Een beukenhaag kan veel hebben. De haag zal alleen nu niet veel meer uitlopen, dat doet hij pas weer in het voorjaar. Als de stammen opeens in fel zonlicht komen te staan, kan dit wel schade opleveren, hopelijk groeit het weer snel dicht.
Jorien
2019-09-27 16:39:07
Goedenavond, is het mogelijk om in oktober de beukhaag op hoogte af te zagen. Mijn haag is ruim 2 meter en wil er zeker 50 cm af. Alvast dank voor jullie reactie en fijne avond!
Directplant
2019-09-27 16:39:07
Drastische snoei is beter in het voorjaar (mei/juni) omdat de beukenhaag dan weer snel kan uitlopen om de gaten te dichten. In september knipt u bij om de haag mooi in model te houden.
Suzanne van Thiel
2019-09-19 19:37:13
Wij kunnen van iemand een flinke (19 meter bij 2,5 meter hoog) beukenhaag overnemen. Waar moeten we op letten bij het uithalen en bij het inzetten?
Directplant
2019-09-19 19:37:13
Zorg dat u bij het uitgraven zo min mogelijk de wortels beschadigd, door de haag ruim uit te graven. Hoe u plant, leest u hier: https://www.directplant.nl/tuintips/beukenhaag-planten Na het planten goed water geven. In september mag u ook meteen snoeien en voeden.
Agnes
2019-09-14 08:32:21
Ik heb nu 13 september mijn beukenhaag een beetje gesnoeid. Moet ik nu bemesten en moet dat na iedere snoei buurt?
Directplant
2019-09-14 08:32:21
Als u de hele haag gesnoeid heeft, strooit u compost of bemesting onder de haag en geeft u water als het droog is. Zo kunnen de meststoffen inwerken. Tweemaal per jaar bemesten na het snoeien (mei en september) is aan te raden.
Carl Wessel
2019-09-06 14:43:36
Tot hoever kan ik een beukenhaag terug snoeien, hij is nu bijna bijna een meter breed geworden aan 1 zijde en ik zou het liefst weer terug gaan naar een 40 cm breedte. Kan dat zo ver terug snoeien?
Directplant
2019-09-06 14:43:36
Een beukenhaag kunt u flink terugsnoeien. Een beter moment is mei na de nachtvorsten of eerste helft juni. Dan zal de haag snel weer uitlopen met fris groen.
Ilona
2019-09-01 09:00:23
Hallo, onze hovenier heeft de voortuin eind mei dit jaar aangelegd toen het heel warm was. Ik uitte mijn twijfels hierover maar volgens hem kon dit heus wel als ik maar goed water gaf. Nu zijn we meeste haagbeuken nog altijd helemaal bruin zonder groene bladeren. Sommige hebben wel bladeren maar alleen onderin. Naar mijn idee zijn ze gewoon hartstikke dood, maar de hovenier beweert dat dit niet zo is en ze "volgend jaar" het wel weer gaan doen... dan is natuurlijk de garantie al vervallen, mocht het niet zo zijn. Heeft hij gelijk? En zo ja, kan ik de haagbeuk wel al snoeien? Deze takken zijn 1.50m hoog en we willen helemaal niet zo'n hoge haag.
Directplant
2019-09-01 09:00:23
Ik betwijfel of de planten waar helemaal geen groen aan is verschenen nog leven. Degene met groene uitlopers kunt u door snoeien stimuleren nieuwe takken aan te maken. Snoei de haag op de hoogte die u wilt, neem ook de zijkanten mee. Strooi wat compost of voeding onder de haag en geef meteen water.
Henk Geerlings
2019-08-17 11:48:51
Vorig jaa november heeft een hovenier een nieuwe beukenhaag geplaatst (fagus sylvatica). De stekken zijn mooi uitgelopen maar allemaal aan de onderkant over ca 20 cm kaal. Geen fraai gezicht. Zijn ze te hoog geplant? Wat is de beste oplossing om ze vanaf de bodem tot uitlopen te dwingen? Gaarne uw expertise. Bij voorbaat grote dank.
Directplant
2019-08-17 11:48:51
Excuus voor de late reactie. Te hoog planten zal meestal leiden tot uitdroging, dus dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn. Als u de beukenhaag snoeit aan de boven- en onderzijde, wordt de struik gestimuleerd nieuwe takken aan te maken. Dwingen om dit precies in die nu kale 20 cm te doen, wordt lastig.
Hanzo Kooijman
2019-07-22 07:06:54
Wij zijn net verhuisd. De vorige bewoners hadden vrij dichte beplanting staan voor een beukenhaag. Deze hebben we verwijderd. Groeien de kale plekken die nu tevoorschijn kwamen vanzelf weer dicht?
Directplant
2019-07-22 07:06:54
Over het algemeen zullen zich hier nieuwe uitlopers vormen (als de haag nog gezond en vitaal is). U kunt dit stimuleren door hier een stukje terug te snoeien. Geef de haag ruim water en bemest deze, zodat deze weer lekker vol kan uitgroeien.
Manon
2019-07-13 05:41:09
Hallo, wij hebben vorig jaar een aantal haagbeuken geplaatst als leibomen. We hebben deze in juni mooi in vorm gesnoeid, echter lopen ze nu alweer zo hard uit dat ik eigenlijk overweeg om ze op een druilerige koudere dag nogmaals wat bij te snoeien. Om ze in de juiste vorm te houden. Is dit verstandig of juist niet aan te raden. Ik vind het geen probleem om ze in September ook nogmaals te snoeien. De haag is nog niet volledig dicht gegroeid dus hoe meer groei hoe beter alleen de lange uitlopers die buiten de vorm vallen wil ik weghalen. Groet
Directplant
2019-07-13 05:41:09
Lange uitlopers weghalen is geen probleem. Het is wel zo dat hoe later u snoeit, hoe minder de haag nog uitloopt. Vandaar dat in september de laatste snoei is, dan loopt hij nog maar weinig uit, maar genoeg om de snoeiwonden te overdekken voor de winter.
M.prinsen
2019-07-07 11:11:46
We hebben in het voorjaar beukenhaag geplant en alles mooi aangeslagen. Maar nu door de droogte veel gesproeid en nu beginnen er een aantal beuken bruin te worden ik denk zelf door verbranding van het blad. Hersteld dit zich weer ?
Directplant
2019-07-07 11:11:46
Nadat het blad gevallen is dit najaar, zal er weer nieuw blad gevormd worden. Zorg dat u flink water geeft, zodat het water ook dieper in de grond kan doordringen. U zou zelfs een dijkje langs de haag kunnen maken zodat het water op zijn plek blijft.
Geraldine
2019-07-07 04:56:06
Wij zijn nu 7 juli en onze beukenhaag (2 jaar geleden geplant) is nog niet gesnoeid... kan dit nu nog? er volgt nu een week met veel bewolking of wachten we best tit in september? of beter nu sterk terugsnoeien en niet meer in september? Bedankt voor de info
Directplant
2019-07-07 04:56:06
Het kan allebei. Hoe later u snoeit, hoe minder hard de beukenhaag nog zal uitlopen. Snoeit u nu, dan hoeft u misschien in september niets meer te doen. Het hangt ook af van de weersomstandigheden. Snoei zover terug als u mooi vindt, dat hoeft niet per se heel diep te zijn.
Stephanie looman
2019-06-27 16:08:10
Beste , Mag de beukenhaag nu nog gesnoeid worden ? Of best wachten tot september? Gr
Directplant
2019-06-27 16:08:10
In de felle zon zou ik niet snoeien, de warmte maakt niet zoveel uit. Als u maar lichtjes hoeft te snoeien kunt u wachten tot september, moet er meer af dan is het beter om het nu te doen, zodat de haag zich kan herstellen de komende maanden. Of u dan ook in september moet snoeien, kunt u dan weer bekijken.
Anja
2019-06-27 04:56:56
het is vandaag 28 juni kan ik nog snoeien? En het is erg warm weer.
Directplant
2019-06-27 04:56:56
Hele felle zon op net gesnoeide takken en bladeren is misschien niet zo'n goed idee. Maar warmte maakt niet uit. U kunt nu best nog snoeien. De beukenhaag loopt nu nog gewoon uit.
Danielle
2019-06-26 12:56:50
In maart is onze beukenhaag geplant. De meeste zijn of komen nu uit. Een aantal echter niet (helemaal). Hiervan zijn er een paar nu rood/bruin en weer andere hebben nog een groene stam met een aantal rode takjes. Moet ik de rood kleurige takjes snoeien? Zijn ze nog te redden? Mvg Danielle
Directplant
2019-06-26 12:56:50
Als u wortelgoed heeft geplant, dat niet alles goed is aangeslagen/ geworteld is. Als ze deels uitlopen, zal het nog wel goed komen. Goed water geven en een beetje snoeien. Niet specifiek de rode takjes, maar alle takjes aan boven- en zijkant. Na het snoeien wat bemesten, groeien kost energie.
J. De Vries
2019-06-23 14:35:11
Is het mogelijk om nu nog de haag te snoeien? Onze tuinhulp kon niet eerder en de haag is veel te hoog en te breed geworden.
Directplant
2019-06-23 14:35:11
Ja hoor, ik zou het gewoon doen!
Marianne Spalburg
2019-05-27 00:14:38
Samen met de buren hebben wij een mooie beukenhaag staan. De buren wilde hem wat minder breed en zouden deze terug snoeien. Maar nu hebben zij al het groen er af geknipt. Wij maken ons erg zorgen dat de haag nu aan een kant helemaal kaal is. Er zit werkelijk geen blaadje meer aan, er zijn zelf takken heel erg ingekort. Komt dit weer goed?
Directplant
2019-05-27 00:14:38
Dat komt wel weer goed. De beukenhaag kan prima gesnoeid worden. Het enige waar de haag last van zou kunnen krijgen is dat er opeens direct zonlicht op de bast valt en dat deze zou kunnen verbranden. Hiervoor moet die zijde dan wel in de volle zon staan. Zodra zich weer blad heeft gevormd is er weer natuurlijke bescherming. Het weer zit nu in elk geval mee.
Wessel
2019-05-22 18:22:04
Door iets doorgeschoten beplanting voor de beukenhaag (Hydrangeas die hoter werden dan verwacht), is onze beukenhaag aan de onderkant (onderste meter) kaal geworden. Hoe kan ik er voor zorgen dat daar weer blad komt?
Directplant
2019-05-22 18:22:04
U kunt heel kleine haagplanten ervoor planten. Hier leest u mee over kale plekken in de haag oplossen > https://www.directplant.nl/tuintips/kale-haag/
Sabrina
2019-05-19 10:46:41
Wij hebben vorige maand een enkele beukenhaag geplaatst. De takken staan niet allemaal recht. Krijg ik nu ook een scheve haag?
Directplant
2019-05-19 10:46:41
Als u de beukenhaagplanten scheef heeft geplant, zou u deze exemplaren recht kunnen zetten door ze opnieuw te planten. Zijn de takken erg scheef gegroeid, dan zou u deze kunnen leiden door ze aan een bamboestok te binden zodat ze rechter gaan groeien. Zodra de planten groter worden en ze steeds recht gesnoeid worden zal het minder gaan opvallen.
R. Snoeck
2019-05-18 06:13:20
Wij willen onze beukenhaag ongeveer 1,8 m hoog laten worden. Nu na 1,5 jaar is hij ongeveer 1 meter hoog. Eind mei wil ik voor het eerst gaan snoeien. Hoe kan ik dat het beste doen zodat hij ook goed de hoogte in gaat? Wel of niet de bovenkant snoeien?
Directplant
2019-05-18 06:13:20
Wel de bovenkant snoeien! Snoeien doet groeien. Bovendien zorgt u ervoor dat de tak voller wordt. Er verschijnen nieuwe uitlopers onder het snoeipunt. Daarvoor hoeft u niet eens heel diep te snoeien. De haag wordt er uiteindelijk echt mooier van.
han veldkamp
2019-05-16 06:12:25
Ik heb vorige jaar de beukenhaag gepland, en hij is goed aangeslagen. Nu groeien de takken alle kanten op, kan ik die takken beter terug vlechten, zodat de beukenhaagjes 1 geheel gaan vormen, of toch beter, de zijwaardse takken gaan snoeien. Grt Han
Directplant
2019-05-16 06:12:25
U kunt het beste nog eventjes wachten en de eerste helft van juni de beukenhaag snoeien. U snoeit de haag aan de bovenkant en zijkanten zodat deze er weer strak uit ziet. U kunt natuurlijk erg lange takken naar binnen vlechten, maar door snoeien zorgt u ervoor dat de haag voller wordt, onder het snoeipunt zal hij namelijk nieuwe uitlopers maken. Vlecht u, dan zullen er op die takken geen nieuwe takjes komen. Uw haag wordt dan eigenlijk smaller.
Everieke
2019-05-15 17:08:18
Hoe snoei je de haag, moet je bijvoorbeeld letten op de plek waar de knoppen zitten?
Directplant
2019-05-15 17:08:18
U kunt er gewoon overal een gelijk deel afsnoeien om een rechte en strakke haag te krijgen. Onder het snoeipunt zal de beukenhaag weer nieuwe uitlopers maken.
Marc
2019-05-13 15:26:21
Ik vind de haag in t voorjaar zo mooi vol en groen, maar wil hem niet te hoog en breed laten worden. Kan ik hem ook 1 x per jaar in t najaar flink terugsnoeien? Wat is dan de beste tijd?
Directplant
2019-05-13 15:26:21
U kunt hem voor 21 juni terugsnoeien, dan loopt hij nog een keertje uit. Dat zou het beste moment zijn. Als u alleen in september wilt snoeien, kan dat natuurlijk ook.
Jacqueline Suvaal
2019-04-06 08:13:24
Wij hebben onze beukenhaag in november geplant maar ik zie nog steeds geen groene blaadjes verschijnen, wanneer zou dat moeten gebeuren? Planten hebben overvloedig water gehad in na de planting. Mvrgr Jacqueline
Directplant
2019-04-06 08:13:24
De beukenhaag (Fagus sylvatica) loopt meestal eind april, begin mei uit. Het verdorde winterblad valt dan vanzelf van de haag. Mocht hij niet gaan uitlopen, dan is de plant niet aangeslagen en kunt u ons mailen (als u ze bij ons heeft gekocht).
M binnewijzend
2019-02-28 11:10:20
Om onze haag te beschermen en vrijer te zitten hebben we heel wat jaren geleden winddoek geplaatst. Nu met verandering van de tuin hebben we het wind doek weggehaald. Wat overblijfs is een kale onderkant tot 1,50 en daar boven de oude mooie haag. Wat kunnen we nu het beste doen om onder ook weer dicht te krijgen? Mvg Moniek
Directplant
2019-02-28 11:10:20
U zou er kleine haagplantjes voor kunnen planten om de kale onderkant van de haag te maskeren. Als deze gaan groeien, gaan ze weer op in de takken erboven. Tips: https://www.directplant.nl/tuintips/kale-haag/
Gerard
2019-02-25 06:46:37
Ik heb een vraag heb deze week een beukenhaag geplant kan ik die dit jaar al snoeien en wanneer kan ik dat het beste doen?
Directplant
2019-02-25 06:46:37
U mag eigenlijk direct na het aanplanten de haag een stukje innemen. De beukenhaag kunt u aan de bovenzijde en zijkanten snoeien. Maar even wachten tot mei is ook prima. Dit jaar mag het in elk geval al. Door het snoeien van de beukenhaag groeit de haag compacter en voller.
Jaco
2019-02-17 10:12:25
Ik wil mijn beukenhaag drastisch terug gaan snoeien. Ik lees hier beter in het voorjaar na nachtvorst. Is het advies dat te doen voordat het blad uitloopt, als het oude blad er nog aan hangt? Maart, April, Mei?
Directplant
2019-02-17 10:12:25
Excuus voor de late reactie. Het snoeien van een beukenhaag doet u bij voorkeur in mei. Het maakt niet uit of de struik al is uitgelopen met nieuw blad of niet. Onder het snoeipunt zal de beukenhaag nieuwe takjes aanmaken waar nieuw blad op zal groeien.
Cor
2019-02-14 12:26:06
Ik wil mijn haag rigoreus terugsnoeien omdat hij te breed is. ik lees hier dat het beste te doen in voorjaar na nacht vorst. Maar is dat maart, april, mei? En voor of na uitlopen van de haag met nieuw blad?
Directplant
2019-02-14 12:26:06
U kunt de beukenhaag flink terugsnoeien in mei. Na half mei is de kans op nachtvorst zeer klein.
Christel van Loon
2019-02-12 15:54:56
In maart 2018 hebben wij een beukenhaag geplant en tot nu toe niet gesnoeid. Met name de bovenkant is nu erg grillig. Als ik deze nu snoei, wordt hij dan niet meer hoger?
Directplant
2019-02-12 15:54:56
De beukenhaag groeit weer uit, ook naar boven. Hij maakt nieuwe uitlopers onder de snoeipunten. Hierdoor wordt de haag voller. Het snoeien van een beukenhaag doet u bij voorkeur als de kans op vorst voorbij is, vanaf half mei tot half juni. U kunt een tweede keer snoeien in september.
Timo
2019-02-05 21:17:16
Wij hebben in nov een beukhaag geplaatst en niet gesnoeid. Lees nu dat dat wel geadviseerd wordt. Wat is nu het beste om te doen? Snoeien in mei of binnenkort als we vorstvrije periode verwachten?
Directplant
2019-02-05 21:17:16
U kunt nu beter niet snoeien, maar wachten tot het voorjaar (mei).
Ap Regelink
2019-01-03 12:44:55
bij ons op het park zijn ze nu nog een beukenhaag aan het snoeien wat gebeurt er als er nachtvorst komt vriest de haag dan niet dood
Directplant
2019-01-03 12:44:55
Omdat hoveniersbedrijven in de winter voldoende tijd hebben worden snoeiwerkzaamheden dan vaak uitgevoerd. De haag zal niet zo snel doodvriezen. Als de snoeiwonden nog niet hersteld zijn en het gaat vriezen, dan zouden de takken op die plekken kunnen invriezen.
Frank van Pijkeren
2018-11-22 14:53:45
Wanneer moet je een beuken haag inkorten [ongeveer 20 cm lager]
Directplant
2018-11-22 14:53:45
U snoeit in het voorjaar of in de herfst. Snoei niet wanneer het vriest. Het is nu vrij laat in het seizoen, waardoor gesnoeide takken vorstschade zouden kunnen oplopen. U kunt nu altijd een stukje snoeien en in het voorjaar wat verder inkorten. Persoonlijk zou ik wachten tot mei.
Fabienne De Dycker
2018-11-06 13:05:34
Kan ik nu nog in november mijn groene beuk haag 0,5 tot 1m inkorten ?
Directplant
2018-11-06 13:05:34
U zou nu nog wel kunnen snoeien, maar op dit moment zou ik de haag niet heel diep snoeien. De takken moeten zich kunnen herstellen voordat de nachtvorsten intreden. Om heel rigoureus te snoeien kunt u het beste tot het voorjaar wachten, dan zal de beukenhaag ook snel weer nieuwe takken en blad aanmaken om de gaten op te vullen.
rothman
2018-11-03 20:21:46
ik heb een nieuwe rode beukenhaag geplant op 3 -11 -2018. kan ik die nu al snoeien. m vr gr h.rothman
Directplant
2018-11-03 20:21:46
Jazeker, wij adviseren de beukenhaag na aanplant meteen iets te snoeien zodat de struik voller wordt. Onder het snoeipunt zal de tak nieuwe uitlopers aanmaken. Niet alleen de bovenkant snoeien, maar ook de zijkanten meenemen. Succes!
Hans
2018-11-03 17:16:49
Zojuist een dubbele beukenhaag geplant. Kan ik met een electricche schaar de gehele bovenkant recht afknippen zodat de heg overal even hoog is of alleen licht toppen? En moet ik bij licht toppen alle takjes een knipjes geven zodat de haag ook voller wordt?
Directplant
2018-11-03 17:16:49
U kunt een elektrische heggenschaar gebruiken of een hand snoei- of heggenschaar. Persoonlijk zou ik voor het laatste kiezen als het nog kleine struikjes zijn. U kunt ook de zijkanten meenemen om de haag voller te maken. Succes!
Ann
2018-11-03 15:26:50
Ik heb vandaag nog beukhaag gepland. Snoei Ik deze al direct of Wacht Ik tot Mei? Bemest Ik ook nog eens en welke kies ik dan best?
Directplant
2018-11-03 15:26:50
Wij hebben tips in een artikel gezet: https://www.directplant.nl/tuintips/beukenhaag-planten/ Na het aanplanten adviseren wij meteen een stukje terug te snoeien. U kunt om onkruid tegen te gaan een laagje mulch (blad, compost) rond de voet strooien. Dat is meteen goed voor de bodem. Bemesten kan in het voorjaar; gedroogde koemestkorrels zijn prima. Veel plezier met uw beukenhaag!
Otto van de vliet
2018-10-15 15:14:05
Kan ik nu nog snoeien nu het nog zo warm is gebleven?
Directplant
2018-10-15 15:14:05
Ja hoor, dat kan nog.
Jaco de Kruijf
2018-09-22 07:54:07
Ik heb een 2 jonge beuken zuiltjes staan in mijn tuin. Ze staan nu voor het 2 jaar. Er is nog heel veel stam te zien. Kan ik door te snoeien beinvloeden dat de zuilen voller worden.
Directplant
2018-09-22 07:54:07
Zeker. Een tak zal weer uitlopen vlak onder het snoeipunt bij een verdikking. Daarmee wordt de beuk voller.
Daphne
2018-09-21 09:28:10
Ik heb een beukenhaag rond mijn voortuin van ca. 1.70 tot 2 meter hoog. Ik zou deze graag verlagen naar ca. 1.20 meter hoog. Wanneer kan ik dat het beste doen. De stammen en takken zijn vrij dik (te dik voor electrische heggenschaar). Wat is de beste methode? M.vr.gr. Daphne
Directplant
2018-09-21 09:28:10
U kunt beukenhaag sterk terug snoeien. Gebruik een handzaagje voor dikke takken. Een goede tijd hiervoor is het voorjaar, na de vorstperiode.
van beek
2018-09-13 17:48:05
Hallo, Wij hebben een beukenhaag die 3 meter hoog en 120 tot 150cm breed i. wanneer is de beste tijd deze terug te snoeien tot een haag zeg van 2 meter hoog 50 cm breed, als dit al kan
Directplant
2018-09-13 17:48:05
Een beukenhaag kunt u vrij diep terugsnoeien, alleen is het voorjaar - na de nachtvorsten - daar een beter moment voor. Als u het nu doet en het gaat binnenkort 's nacht vriezen dan kunnen de takken schade oplopen. In het voorjaar lopen de takken ook weer redelijk snel uit om de gaten te dichten die zijn ontstaan na het snoeien. Dus u kunt nu zeker snoeien, dat scheelt al, maar heel rigoureus snoeien zou ik even mee wachten.
Jacques
2018-07-28 09:37:59
Het is nu 28 juli en onze beukenhaag is nog niet gesnoeid, wanneer kan ik dat het beste doen ?
Directplant
2018-07-28 09:37:59
U kunt heel goed in september snoeien, de beukenhaag gaat dan mooi de winter in! P.S. Vanwege de vakantiesluiting ontvangt u dit bericht later, excuses hiervoor.
Francis
2018-07-17 16:05:03
Mijn buurman heeft de beukenhaag aan zijn kant gesnoeid. Je ziet nu de stammen en dat met dit warme weer. Wat te doen? Afdekken tegen de zon?
Directplant
2018-07-17 16:05:03
Een beukenhaag of haagbeukenhaag kan gevoelig zijn hiervoor. Het blad dat eerst nog geen zon zag, zou kunnen verbranden en ook de bast moet opeens fel zonlicht verdragen. Je zou hem op het moment dat de zon heel fel is kunnen beschermen hiertegen, misschien een doek spannen of laken eroverheen leggen. Het blad herstelt zich volgend jaar wel weer, maar de bast wordt lastiger.
Frank
2018-06-26 04:51:49
De langste dag is al geweest maar zou ik hem vanavond nog kunnen snoeien? Betreft een 1 jarige beukenhaag, mei 2017 geplaatst.
Directplant
2018-06-26 04:51:49
U kunt nu nog snoeien, ook in september kunt u snoeien. De haag loopt na de langste dag wat minder snel uit, dus misschien is het dan in september niet meer nodig.
Jaap Pameijer
2018-06-02 15:27:27
Mijn beukenheg is vorig jaar in September geplaatst, wanneer mag ik voor de eerste keer snoeien?
Directplant
2018-06-02 15:27:27
U kunt direct na het planten snoeien en nu zeker voor de langste dag - 21 juni - snoeien. Daarna loopt de haag nog een keertje.
Ronald
2018-04-06 09:54:02
Bij een nieuwe beukenhaag 60-80 cm plantjes kan ik deze direct later doorgroeien tot de gewenste hoogte van 1,50 meter of beter toch af en toe toppen?
Directplant
2018-04-06 09:54:02
U kunt de beukenhaag beter af en toe snoeien, zowel aan de boven- als zijkant. Onder het snoeipunt gaat de haag nieuwe takken aanmaken die uitlopen. Zo wordt de haag voller.
Juffertje
2018-03-07 20:23:20
Welke vloeibare mest kan ik het beste gebruiken voor een beukenhaag?
Directplant
2018-03-07 20:23:20
Voor een haag hoeft u geen vloeibare mest te gebruiken, maar kunt u prima wat gemengde organische mest onder de haag strooien, of gedroogde koemestkorrels. In het najaar kunt u een mulchlaag van compost onder de haag strooien. Kijk ook op: https://www.directplant.nl/tuintips/haag-knippen/
G.Kazemier
2018-02-07 14:28:38
mijn haagbeuk is veel te breed geworden en ik zou hem graag deze winter tot dicht op de stam terugsnoeien - zou hij dan daarop nog nieuwe knoppen zetten en wat wordt bedoeld met 'tot een gezond oog'?
Directplant
2018-02-07 14:28:38
U kunt met snoeien beter wachten tot het voorjaar als de kans op nachtvorst voorbij is. Als u snoeit tot een gezonde knop/oog dan kan de haag daar weer op uitlopen. Een oog is een kleine verdikking op de tak, daaruit kunnen weer nieuwe takken groeien. Snoei dus niet helemaal tot aan de hoofdstam, maar knip alleen de zijtakken een stuk terug.
c. hagenaars
2017-12-27 10:41:21
mijn haag is aan de onderkant kaal ,door foute besgroeing. die is nu weg. gaat hij dan weer bladeren krijgen aan de onderzijde
Directplant
2017-12-27 10:41:21
Als de takken onderaan nog leven, kunt u ze terugsnoeien tot een gezond oog waar hij weer op kan uitlopen. Zijn de takken dood, dan kunt u jonge nieuwe haagplanten eronder planten: https://www.directplant.nl/tuintips/kale-haag/
Eddy
2017-11-28 12:13:58
Kan ik mijn beukenhaag nu, 28-11-2017, nog bij snoeien? Is de temperatuur van invloed?
Directplant
2017-11-28 12:13:58
U kunt beter wachten tot het voorjaar. De kans op (nacht)vorst is nu groot.
Robert Bouwman
2017-11-12 12:09:40
Graag wil ik weten wanneer ik mijn haagbeuk terug mag snoeien. De takken bovenin zijn vrij dik aan het worden. Daarom wil ik er een flink stuk van af snoeien of zagen zodat hij weer mooi uit kan schieten. Maar wannéér is mijn vraag, daar sommigen het over de winter hebben maar ook in het voorjaar. Kan iemand mij hier meer over vertellen. Groeten Robert Bouman
Directplant
2017-11-12 12:09:40
U kunt uw beukenhaag twee keer per jaar snoeien. Een keer voor 21 juni (eind mei, begin juni is het beste) en een keer in september. Als u nu de haag drastisch wil snoeien, kan dat wel, maar doe dat dan in een vorstvrije periode. Zo snel mogelijk is dan misschien wel het beste!

Plaats een nieuwe reactie

Scroll to top