Esdoorn (Acer) planten en snoeien

Esdoorn (Acer)

Esdoorns hebben een prachtige groeiwijze en mooi ingesneden blad. Maar vooral de kleur van het blad is bijzonder. Het kan groengeel, rood, donker paars of bont zijn, om in de herfst nog weer andere tinten te krijgen. Daarnaast zijn er soorten met een bijzonder fraaie schors. Er zijn forse esdoorns voor grote tuinen, maar voor een kleine tuin is er ook voldoende keuze.

Inheemse esdoorn (Acer)

Van de esdoorn (Acer) bestaan zo’n 120 soorten. In ons land komen de Spaanse aak (Acer campestre) en de Gewone esdoorn (Acer pseudoplatanus) voor, dit worden grote bomen. Uit Noord-Amerika, Japan en Korea komen prachtige soorten, vaak met een extra felle herfstkleur. Voor de tuin wordt meestal gekozen voor kleinere soorten, zoals de Japanse esdoorn. Het blad van de esdoorn is drie-, vijf- of zevendelig. De kleine bloemen vallen niet zo op, wel de gevleugelde vruchtjes.

Kleine esdoorns 

Voor een kleine tuin is de Japanse esdoorn Acer palmatum een goede keuze. Ook Acer shirasawanum ‘Aureum’ wordt niet zo groot, uiteindelijk 3,5 meter. Deze esdoorns groeien langzaam en er zijn diverse tuinvormen die kleiner blijven dan de soort. Het diep ingesneden blad is mooi van het voorjaar tot in de herfst, als het geel, oranje of rood kleurt. Struiken die u goed met de Japanse esdoorn kunt combineren zijn bijvoorbeeld hortensia, schijnels (Clethra) en Pieris. Ook varens groeien prima bij of onder een esdoorn. In een Japanse tuin, of tuin in Oosterse stijl, mag de Japanse esdoorn zeker niet ontbreken. 

Lees meer over soorten Japanse esdoorn en de verzorging het snoeien van Japanse esdoorn

Tip: van de Spaanse aak (Acer campestre) is ook een bolboom beschikbaar. De inheemse esdoorn is vanwege de snelle groei een goede haagplant, ook geschikt als compacte leiboom.

Esdoorn als boom

Heeft u wat meer ruimte beschikbaar dan kunt u kiezen uit fraaie soorten die opgroeien als boom.

  1. Acer freemanii ‘Autumn Blaze’ wordt tot 8 meter hoog en heeft een spectaculaire herfstkleur.
  2. Van de Noorse esdoorn Acer platanoides zijn een aantal fraaie tuinvormen die uiteindelijk zo’n 15 meter hoog worden.
  3. De vederesdoorn Acer negundo ‘Kelly’s Gold’ is een opvallende boom met groengele bladeren, tot 6 meter hoog. 
  4. Wilt u ook in de winter genieten van een mooie stam denk dan eens aan een slangenhuidesdoorn (Acer capillipes, Acer davidii en Acer rufinerve). Deze esdoorns hebben een bijzonder gestreepte bast en een gele herfstkleur.
  5. Ook de papieresdoorn Acer griseum is een leuke kleine boom met een bruine, afschilferende bast.

Snoeien en verzorging van Acer

Alle esdoorns zijn sterke bomen die goed zullen groeien in normale tuingrond. Vooral de Japanse esdoorns groeien het best in de halfschaduw in vrij vochtige en zure grond. Kleigrond en klakhoudende grond zijn minder geschikt. 
Snoeien is niet beslist nodig bij de esdoorn. Wilt u toch snoeien dan kan dit het best gebeuren in de periode juli-december. Snoeit u in het voorjaar dan kunnen de wonden gaan ‘bloeden’. Vooral bij jonge bomen is het aan te raden de kroon open te houden door naar binnen groeiende takken of kruisende takken weg te halen.

Lees hier meer over het snoeien van de esdoorn

Bekijk hier alle esdoorns als boom in ons sortiment. Of de Japanse esdoorns als heester (Acer palmatum). 

 

Gerelateerde producten

Opmerkingen
Brenda
2023-02-07 18:45:54
Beste Directplant, Mijn ouders hebben een prachtige acer struik/ kleine boom in de tuin staan. Nu moet deze verplaatst worden. Maar de wortels zijn onwijs dik en kunnen niet allemaal verwijderd worden. Hoeveel wortels kunnen er "sneuvelen" dat hij het nog overleefd. Mijn vader wilt bv wortels doorzagen omdat het niet anders kan. We vrezen dat hij dit niet overleven zal. Hoeveel "schade" kan hij overleven en hoe dit aan te pakken om overlevingskans te vergroten? Zijn er trucjes om hem zonder zwaar gereedschap eruit te krijgen? Dankjewel!
Directplant.nl
2023-02-13 14:11:59
Een grote volwassen bladverliezende struik of boom, kan het beste in het najaar verplaatst worden. Ook in de winter kan dit, omdat de plant nog in rust zal zijn. Toch is het verplaatsen van een gesettelde struik of boom altijd een risico. De kans op uitval is best groot. Om deze kans te verkleinen is het verstandig om de wortels in het voorjaar al rondom af te steken. Geef na het verplanten flink ruim water en blijf dit de komende weken herhalen. Als de boom het al overleefd, zal het enkele jaren duren, voordat deze weer goed gaat groeien.
Katleen Van de Moortel
2022-09-06 11:32:15
Beste, de voorbije winter hebben wij een noorse esdoorn geplant. Nu, eind augustus -begin septemberz zijn bladeren al bruin. Valt hij nog te redden? Vanaf half augustus geven we hem elke week een emmer water.
Directplant
2022-09-13 07:01:33
Door het warme en droog weer hebben veel planten en bomen moeite met aanslaan. Ook komen veel bomen al eerder in herfststand. Blijf vooral ruim water geven (tenzij de boom al helemaal kaal is). Er is dan nog kans op nieuw uitlopend blad, maar in elk geval zal de boom komend voorjaar weer opnieuw uitlopen.
Hillie van der Lugt
2022-05-07 17:43:06
Na verplaatsen van japanse esdoorn op stam..weinig bloei..Hoe moet ik hem snoeien? Tot op de knot? M.v.g. Hillie van der Lugt
Directplant
2022-05-09 10:55:26
Geef voldoende water en voeding (voor planten die van zure grond houden). Check hoe vochtig de grond is door bijv. een kuiltje bij de kluit te graven. Let ook op dat de Acer niet in de volle zon staat. Snoeien kunt u beter in de zomer doen; de sapstroom is sterk bij Acers, waardoor ze gaan 'bloeden' en kunnen verzwakken.
Directplant
2022-05-09 14:41:08
Knotten is erg rigoureus. Het kan wel. Ik zou het goede verzorging tot de zomer even aankijken en dan bepalen of u alleen de slecht uitlopende takken wegknipt of gaat knotten. Laat de entplek onbeschadigd, daar moet de Acer weer op uitlopen.
Ida Kedde
2021-11-16 13:38:01
Wij willen de Japanse Esdoorn snoeien, de boom is ongeveer 21/2 mtr hoog en neemt veel licht weg voor het raam. Kunnen we nu in deze jaargetijde nog snoeien?
Directplant
2021-11-17 16:24:57
Hier leest u meer over het snoeien van Japanse esdoorn (Acer palmatum): https://www.directplant.nl/tuintips/japanse-esdoorn-snoeien/ Een Acer behoort tot de ABC-bomen (B=Betulus en C=Carpinus); deze bomen hebben al vroeg een sterke sapstroom. Daarom is het advies om deze niet na december te snoeien. U kunt de Acer p. nu dus nog wel snoeien, maar snoei niet meer dan 20%. U zou eventueel in de zomer, na juli, nogmaals kunnen snoeien.
Atie Valk
2021-07-08 07:14:43
Hoe (snel) wortelen de jap. esdoorns zich? Ik heb een mooie staan maar er zitten 2 grote, nu ineens dooie takken in. Kan ik hem toch beter wegdoen of is er nog iets mogelijk?
Directplant
2021-07-08 13:27:21
Meestal gaat hier wel een groeiseizoen overheen, dus het hangt af van wanneer u deze heeft geplant. Dode takken mag u wegsnoeien. Meer tips over het snoeien van de Japanse esdoorn: https://www.directplant.nl/tuintips/japanse-esdoorn-snoeien/
PATRIK UYTTERSPROT
2021-06-12 10:49:23
HEB EEN ESDOORN STAAN IS ONGEVEER 60 JAAR OUD. MOMENTEEL VERLIEST HIJ VEEL BLADEREN.IS DIT NORMAAL? MVG PATRIK
Directplant
2021-06-14 09:24:34
Nee, dat zou nu in deze tijd niet moeten. Zorg dat de Japanse esdoorn voldoende water en voeding heeft. Het liefst voeden met meststoffen voor iets zuurminnende heesters (zoals ook hortensia, Rhododendron). Als hij voldoende water en voeding heeft, zorgt dat voor een betere weerstand van de Acer palmatum. Het kan ook zijn dat iets is veranderd in de omgeving; iets vlakbij geplant of verwijderd, waardoor hij opeens meer of minder licht krijgt of water wordt weggenomen. Hierbij nog een lijstje met mogelijke problemen en oplossingen: https://www.directplant.nl/tuintips/gebreksverschijnselen-planten-met-voedingsproblemen/
Henk van Dijk
2021-05-22 08:09:53
Waar ligt het aan dat mijn 30 jarige Japanse esdoorn steeds dunner wordt in zijn blad,en veel dode takjes heeft?
Directplant
2021-05-23 11:12:08
U zou dode takjes weg kunnen snoeien (het liefst in de zomermaanden snoeien). Geef de Japanse esdoorn nu voeding (voor zuurminnende planten) en/of strooi compost om de grond te verbeteren. Het is op dit moment nat genoeg, maar mocht het droog worden, geef dan water. Wellicht is er iets gewijzigd in de omgeving - meer of minder lichtval, iets in de buurt erbij geplant, etc. waardoor de omstandigheden veranderd zijn. Meer dan de grond humusrijk en gezond houden en water geven kunt u eigenlijk niet doen.
Yvonne
2021-04-28 18:26:05
Momenteel heb ik een kers als leiboom, maar elk jaar kaalgevreten door luizen, welke na behandeling niet verdwenen. Ik ben nu op zoek naar een leiboom dit niet gevoelig is voor bladluis bij voorkeur (geen noodzaak) een in de winter blad behoudend type. Dank je alvast voor het advies. Vriendelijke groeten Yvonne
Directplant
2021-04-29 08:01:36
Hier vindt u onze groenblijvende leibomen: https://www.directplant.nl/bomen/leibomen.html?evergreen=6083 Als u erg veel last heeft van bladluizen zijn er niet genoeg natuurlijke vijanden van de bladluis in uw tuin. U kunt lieveheersbeestjes larven uitzetten (https://www.directplant.nl/lieveheersbeestjes-dcm-adali-guardr-20-m2.html). Of zorg voor veel variatie in planten, zodat u ook verschillende beestjes trekt die de plagen in balans houden.
kolibrie
2021-04-16 18:42:02
Beste , wij hebben vorig jaar een acer meegenomen bij vrienden van ons , de plant was wat uitgedroogd en er zaten bijna geen blaadjes meer aan , de plant is nu weer helemaal bekomen en zit helemaal vol nieuw blad, maar de blaadjes hangen helemaal slap , hoe komt dat ? Groet Kolibrie
Directplant
2021-04-19 10:05:39
Hier vindt u veel voorkomende gebreksverschijnselen bij tuinplanten: https://www.directplant.nl/tuintips/gebreksverschijnselen-planten-met-voedingsproblemen/ In uw geval zou het kunnen komen doordat de grond te nat of te droog is. Vooral de Japanse esdoorns groeien het best in de halfschaduw in vrij vochtige en zure grond. Kleigrond en klakhoudende grond zijn minder geschikt.
Arco
2021-03-31 20:18:16
Beste, onze esdoorn heeft veel last gehad van wolluis,ervoor behandeld met water ,en op advies van tuincentrum een beetje turf bij gestrooid en wat compost grond. Blad viel uit en sindsdien loopt hij ook niet meer uit. Vriendelijke groet arco.
Directplant
2021-04-02 17:45:57
Ai, dat is zonde. U kunt het natuurlijk even afwachten of er nog leven in zit en hij gaat uitlopen. Om plagen tegen te gaan is het altijd een goed idee om voor natuurlijke vijanden te zorgen in de tuin. Bijvoorbeeld larven van lieveheersbeestjes (https://www.directplant.nl/lieveheersbeestjes-dcm-adali-guardr-20-m2.html). Als u meer biodiversiteit in uw tuin creëert gaat dat meestal vanzelf (meer planten, betekent meer dieren en deze houden elkaar in evenwicht). U zou ook eens bij Ecostyle online kunnen kijken, zij hebben producten die vriendelijk voor milieu en natuur zijn en bladluizen, wolluizen en schildluizen tegen gaan. Succes met de Acer, hopelijk leeft hij nog op!
Antoinette
2020-12-03 12:41:43
Beste, mijn Acer is te groot gegroeid en ik zou hem graag verder naar de stam willen snoeien dan het blad aanwezig is, is dit mogelijk of overleefd de Acer dit niet?
Directplant
2020-12-03 16:32:06
Het is vrij laat om Acer (esdoorn) te snoeien, maar doe het in elk geval voor de kerst en niet wanneer het vriest. Snoei niet meer dan 20% weg. Voor meer tips: https://www.directplant.nl/tuintips/esdoorn-snoeien/
piet roelofsen
2020-05-30 18:29:25
mijn acer die al vier jaar in een houten bak staat verliest nu al af en toe het blad is hij dan te droog af nat. Mvg piet
Directplant
2020-05-30 18:29:25
Het kan beide (https://www.directplant.nl/tuintips/gebreksverschijnselen-planten-met-voedingsproblemen/). U kunt dit controleren door een kuiltje naast de plant te graven. Ook is het belangrijk dat te veel water altijd kan wegstromen, zodat de wortels niet te nat staan.
Ingrid
2020-04-27 16:01:08
Beste, 3 jaar geleden heb ik een jonge esdoorn die spontaan in mijn tuin groeide in een bonsaipot gezet ( doe ik met meerdere # boompjes) hij staat nu ongeveer 50 cm hoog met veel bladeren aan de stam van onder tot boven, ook reeds vertakkingen, hoe kan ik nu het beste snoeien om tot een natuurlijke bonsai vorm te komen? Vriendelijke groet, Ingrid
Directplant
2020-04-27 16:01:08
Hier vindt u meer informatie voor vormsnoei: https://www.directplant.nl/tuintips/snoeivormen/buxus-snoeivorm/ Dit geldt niet alleen voor Buxus. Hou er rekening mee dat een struik en ook esdoorn zal uitlopen onder het snoeipunt op een gezond oog (een kleine uitstulping op de bast). Zo kunt u het een beetje sturen. Kies bijvoorbeeld een punt om te knippen boven een oog dat naar buiten wijst.
Jeroen Hombroux
2020-04-23 08:01:40
Onze Japanse Esdoorn van een jaar of 4 (2m hoog ) onderaan ( eerste 50cm ) al een week of 3 volop blad en daarboven zie ik aan de takken wel kleine knopjes , maar daar zit geen evolutie in. Afwachten?
Directplant
2020-04-23 08:01:40
Ja, ik zou het met die kleine knopjes nog zeker even afwachten. Geef de esdoorn wat water, het is al erg droog.
DeLang
2020-04-11 10:19:43
Onze Esdoorn zat afgelopen jaren vol blad dat mooi rood werd. Nu (april) heeft de esdoorn nog steeds geen blad... hij is dan dood? We hebben hem niet gesnoeid... en hij krijgt voldoende water.. hoe kan dat?
Directplant
2020-04-11 10:19:43
Hier leest u tips om te kijken of uw plant, struik of boom nog leeft: https://www.directplant.nl/tuintips/hoe-kun-je-zien-of-je-plant-nog-leeft/
Coby verhagen
2019-10-02 10:27:58
Mijn acer blijft groen dit jaar normaal is hij prachtig rood rond deze tijd hoe kan dat ?
Directplant
2019-10-02 10:27:58
Het verkleuren van het blad is afhankelijk van verschillende factoren: koude nachten, genoeg zonuren, voldoende water dat ook goed kan wegstromen. Doordat veel bomen vorig jaar water tekort hadden, en ook dit jaar de zomer erg droog was, stapelt het zich een beetje op. Bomen laten nu eerder het blad vallen. Het kan ook nog zijn dat er te veel voeding voor handen is en het blad daarom groen blijft.
Anja
2019-09-03 09:38:28
Ik woon sinds 2 jaar in een huis met mooie tuin. Nu zijn de Japanse esdoorns in de tuin inmiddels zo groot dat ze erg veel schaduw geven voor de rest van de beplanting. En ik hou erg van kleurrijke bloemen. Is het mogelijk de boom in z’n geheel korter te snoeien? Ik wil ze ook niet kwijt want ze zijn prachtig! Dank!
Directplant
2019-09-03 09:38:28
Hier leest u meer over het snoeien van de Japanse esdoorn: https://www.directplant.nl/tuintips/japanse-esdoorn-snoeien/ Knip liever enkele takken weg of in om de struik uit te dunnen dan alle takken deels terug. Dit is een goed moment.
Jolanda
2019-07-30 17:22:33
Goedenavond,esdoorn een vrij grote staat er al jaren maar nu ineens alle blad eraf,zit geen blaadje meer aan,hoe kan dat,is deze nu dood
Directplant
2019-07-30 17:22:33
Door onze vakantiesluiting kunnen wij nu pas op uw vraag antwoorden. Dat klinkt inderdaad niet goed. Misschien heeft de boom last van vochtgebrek. Vorig jaar was het een erg droge zomer en ook deze zomer was (tot deze week) erg droog. Het kan zijn dat dat te veel is geweest voor de boom. Het zou ook nog een ziekte zijn, dat is lastig beoordelen vanaf een afstand. Of de boom dood is, durf ik niet te zeggen. Een hovenier bij u in de omgeving kan hiervoor het beste met u meekijken.
Hanneke
2019-06-27 18:32:10
Goedenavond Wij hebben sindskort 2 kleine japanse esdoorns. Deze staan vrijwel de hele dag 10-19.00 uur in de zon. Ze staan nu 4 dagen in een nieuw stuk grond en 1 esdoorn doet het prima maar de andere drogen de blaadjes uit. Komt dit door teveel zon of te weinig water? Vooral omdat dit nieuwe grond is moeten we in het begin wat meer water doen? Alvast bedankt voor de reactie. Mvgr Hanneke
Directplant
2019-06-27 18:32:10
Geef na het planten voldoende water. Omdat ze in de volle grond staan, kunt u nauwelijks te veel water geven. Dat stroomt weg (tenzij u een drainage probleem hebt, maar dat lijkt bij de andere Japanse esdoorn niet het geval). Ze houden niet zo van klei- of kalkgrond, maar meer van zure grond. U noemt 'nieuwe grond'; idealiter heeft u de grond verbeterd met een grond verbeterend middel voor zure planten en zijn ze niet direct in bemeste tuinaarde geplant. En ze houden meer van halfschaduw dan van directe zon, dus dat is wel een punt van aandacht.
Nick Wessels
2019-06-19 19:27:53
Goedendag, Ik heb een Acer palmatum 'Shojo-nomura' een paar geleden in een pot geplant. Boom groeit erg mooi en staat volop in kleur met mooie rood/groen/paarse bladeren. Momenteel groeit wortels boven en grond uit en moet ik het verpotten/verplanten. Momenteel gebruik ik boomschors om uitdroging en beschadiging tegen te gaan van de zon. Wanneer kan ik dit het beste doen? is dat nu al of pas op een andere moment in het jaar?
Directplant
2019-06-19 19:27:53
Omdat de Acer palmatum nu ook in pot staat is het mogelijk om hem het hele jaar door te verpotten (tenzij het vriest). Staat de plant erg vast in de pot dan loopt u het risico dat worteluiteinden beschadigen bij het losmaken uit de oude pot. Staat hij zo krap dan zou u dit het beste niet kunnen doen in het groeiseizoen, maar als de plant in rust is, vanaf het najaar tot begin maart ongeveer.
Maximiliano flores
2019-04-11 09:37:48
hoelang kunnen de wortels van een Acer negundo worden.
Directplant
2019-04-11 09:37:48
In principe groeien de wortels net zo breed uit als de kroon breed is.
Z3ro70
2019-04-09 13:17:12
Deze worden veel te groot he. Voor een balkon? zijn er ook klein blijvende soorten?
Directplant
2019-04-09 13:17:12
Een gewone esdoorn (Acer) - de boom - wordt inderdaad te groot. U zou een Japanse esdoorn (Acer palmatum) in pot kunnen zetten. Dit is een heester waarvan er ook kleinere varianten zijn: https://www.directplant.nl/struiken/japanse-esdoorn.html U kunt op hoogte/ maat verfijnen. De kleinste van ca. 1 meter is de 'Emerald Lace'. Een mooie combinatie met Japanse esdoorn en meer over planten in potten: https://www.directplant.nl/tuintips/tuinieren-in-potten/
koen daems
2018-10-18 14:15:05
Heeft elke esdoornsoort bijen-vriendelijke bloemen?
Directplant
2018-10-18 14:15:05
De meeste Acers bloeien in het voorjaar en zijn geschikt als drachtplant voor bijen.

Plaats een nieuwe reactie

Scroll to top